Så begynder kampen om sandheden

Store affyringsdag, de første dueller og kampen om gaden er forbi. Nu begynder kampen om at sætte dagsorden. Panorama-manden er født.

Dag 2 af valgkampen. Første dag handlede for partierne om at bemægtige sig Nørreport, Gågaden i Holstebro og lygtepælene på Dronning Louises Bro. Og så handlede det om at vise, at man var flyvende fra start kampagnemæssigt, fordi kampagnemuskler signalerer styrke. Danskerne vil have et stærkt parti i spidsen for landet. For partilederne var det ganske få, der fik taget turen rundt om de sociale medier – de var på gaden, og stod selvfølgelig i to dueller, der var det ultimative startskud for dem. Løkke var bedst. Han sov ikke meget i nat og takkede en Facebook-fan klokken lidt i 2, før han sov maksimalt fire timer og sagde godmorgen på Facebook og Twitter.

Af med fløjlshandskerne

Nu starter kampen om sandheden. De næste par dage kommer vi ind i en fase af valgkampen, hvor Twitter og Facebook får en helt unik rolle i valgkampen. De cirka 260.000 danske brugere af Twitter er godt nok voldsomt inaktive, men det er fuldkommen ligegyldigt, hvis cirka 3000 journalister sidder og lytter, og endnu flere meningsdannere bruger tweets fra hinanden til at påvirke, hvad de synes, de skal mene om en given sag, når de skriver eller udtaler sig i et andet medie. Og bliver de danske tv-stationer ved med at bruge tweets på skærmen og lader studieværter afgøre, hvad vi taler om, så er hele Danmark på Twitter. 3,2 millioner danskere på Facebook taler deres eget tydelige sprog – får man sat delemekanismerne i gang og smider penge ind i ”boost opslag”-knappen, har mange politiske Facebook-sider ti gange så mange seere som Tv2 News i den bedste sendetid. Og vi har en tendens til at tro mere på Helle Thorning, når vi ikke ser tv med hende, men ser en ven, der har delt et af hendes budskaber.

Vi, der kommenterer på begivenhederne, kan mærke kampen om sandheden begynde. Partiernes pressefolk og politikerne selv, der tager det meget seriøst, når vi siger, vi gerne vil tippes – min egen Messenger og Twitter gløder døgnet rundt i øjeblikket med folk, der lige skal nuancere en vinkel, før jeg præsenterer den på tv. I morges meldte Løkke sig dygtigt selv i samtalen:

Løkkes Panorama-mand

Kampen om sandheden er for alvor startet med Løkkes Panorama-mand. Der var ros i går på sociale medier til den overraskende gode tone i debatten. Det slutter nu. Nu starter S en krig, med 3F som allierede, og forsøger at så tvivl, om Løkkes Panorama-mand findes, og tale det op, som Magnus Heunicke gør her som en ”Joe the Plumber”-karakter, man skal kunne finde i levende live, fordi det ellers svækker Løkkes troværdighed – Det er kampen i kampen – om Løkkes generelle troværdighed. Derfor skal Panorama-manden personliggøres og tales op nu, så det bliver endnu slemmere for Løkke, hvis han ikke findes. Imens sidder S-kampagne-folk og fortæller på Facebook, at firmaet Panorama vist nok har en CEO, der hænger valgplakater op for V. Imens KU fortæller, at den største kritiker fra 3F, da vist er medlem af S.

Diskursen starter også på Twitter og Facebook: Den måde vi taler om det på. Forestil dig, at vi ikke kun har et mediebillede, hvor dedikerede personer kan tweete sig til taletid i andre medier, påvirke journalisternes vinkler ved at give dem mer-viden og information, men faktisk også nu ser forstadier til, at selve diskursen – den vinkel, ordlyd og måde vi taler om emnerne i andre medier og helt ude ved Hr. og Fru Danmarks morgenborde – i højere grad bliver formet via det første tweet, som kilden sendte af sted for at sætte spot på en sag eller via en Facebook-post, der bliver set af op mod 800.000 mennesker. Kan røde partier lirke en kommentar ind i en net-avis om, at Panorama er ejet af en Venstre-sympatisør, har de leveret et nålestik, der kan prikke hul i Løkkes valgballoner.

Det ved partierne – på alle sider. Venstres pressefolk og politikere var på sociale medier i nat og i morges for at nedtone tilsyneladende uenighed, om DF er velkomne i regering eller ej, mens 3F og S taler Panorama-manden op. Det er kampen om sandhederne – og det kommer til at blive grimt undervejs. For lidt siden kom Panorama-manden på Twitter – en vaskeægte ”spoof”-konto (læs mere i blufferens guide her). Imens kører klip på nettet med Løkke, der har lavet en aftale om en tur på kommunen med en hjemløs. Kan han melde ”hus forbi” omkring Panorama-manden, vinder han første lille slag.