Nye målinger: Thorning-kampagne har været en stor succes, men…

Statsminister Helle Thorning-Schmidt har i den grad været i fokus i den første uge af 2015.

I sin nytårstale brugte Thorning eksempelvis ordet ’jeg’ 37 gange – mere end nogen anden statsminister har gjort i en nytårstale - og i umiddelbar forlængelse af talen lancerede Socialdemokraterne kampagnen ”Det Danmark, du kender” med Helle Thorning-Schmidt i centrum.

- Jeg blev statsminister i 2011. Og jeg ved godt, at ikke alt har været lige populært. Men jeg står også ved mine valg. Ansvaret er mit, lyder det således i disse dage fra statsministeren i reklamespots og avisannoncer.

Thorning øger, og mange genkender kampagnen

To nye målinger, foretaget af Megafon for TV 2 og Politiken, tyder på, at statsministerens og Socialdemokraternes strategi har været rigtig:

For det første øger statsminister Helle Thorning-Schmidt nu sit forspring til Lars Løkke Rasmussen, når vælgerne spørges, hvem de foretrækker af de to statsministerkandidater. Her svarer 45 procent af de adspurgte, at de ’foretrækker’ eller ’i høj grad foretrækker’ den nuværende statsminister. Blot 36 procent svarer Venstre-formanden, mens de resterende 19 procent svarer ’lige gode/dårlige’ eller ’ved ikke’. I den seneste tilsvarende måling – fra november 2014 - svarede 39 procent Thorning, mens Løkke fik tilslutning fra 34 procent – 24 procent mente dengang, at de to statsministerkandidater var ’lige gode/dårlige’.

Derudover viser en Megafon-måling, at et flertal af danskerne ved, at ”Det Danmark, du kender”-kampagnen er lanceret af Socialdemokraterne.

Blot 25 procent af danskerne svarer 'ved ikke', når de bliver spurgt, hvilket parti, der står bag kampagnen, mens 9 procent gætter på et andet parti end Socialdemokraterne.

- Man må sige, at den kampagne ser ud til at have været en stor succes, siger TV 2’s politiske redaktør Anders Langballe.

- Jeg har de seneste dage talt med både Socialdemokrater, folk i Dansk Folkeparti og i Venstre. Og de er alle stærkt overraskede over, hvor stor genkendelsesprocent og gennemslagskraft, den her kampagne har haft.

Ifølge Anders Langballe har regeringspartiet indset, at deres bedste chance for at genvinde regeringsmagten ved det kommende valg, er netop at fortsætte med at fokusere på kvinden i spidsen; Thorning. 

- Socialdemokraterne ved godt, at de er bagud i meningsmålingerne, og at det ser meget svært ud. Men deres lys i mørket er netop det faktum, at danskerne foretrækker Thorning frem for Løkke. Og det er netop det, de forsøger at drage nytte af i forbindelse med kampagnen. Og derfor vækker det også begejstring i partiet, at hun nu øger forspringet til Løkke.

Én ting er popularitetsmålinger – noget andet er den lange række af meningsmålinger, der alle viser, at et flertal af danskerne vil sætte deres kryds ved et parti, der støtter Lars Løkke Rasmussen som statsminister.

- Og det er et paradoks og det helt store problem for Socialdemokraterne. Thorning har jo faktisk det sidste halve år været foran, når der måles på Thorning/Løkke, uden at det ser ud til at have rykket ved fordelingen af vælgere mellem blokkene. Og så længe det ikke rykker sig mellem blokkene, kan Thornings forspring jo ikke bruges til meget.

Følg TV 2 Politik

Få seneste nyt, analyser og baggrund om dansk politik, leveret af TV 2's redaktion på Christiansborg:

TV 2 Politik på Facebook

TV 2 Politik på Twitter