Thorning i stor kampagne: Ikke alt har været lige populært

Kaotiske billeder. Statsminister Helle Thorning-Schmidt er omringet af betjente, mens vrede demonstranter pifter, buher og løfter den midterste finger i protest mod regeringens politik.

Det er scenen, der udspiller sig i begyndelsen af en ny kampagne-film, som Socialdemokraterne nu lancerer.

Helle Thorning-Schmidt taler selv, mens de kaotiske billeder løber over skærmen:

- Jeg blev statsminister i 2011. Og jeg ved godt, at ikke alt har været lige populært. Men jeg står også ved mine valg. Ansvaret er mit.

”Største kampagne siden valget”

Kampagnen, som Socialdemokraterne selv kalder ”den største siden valget” bliver for alvor sparket i gang i morgen – lørdag - med store annoncer i de landsdækkende aviser og en helt ny hjemmeside med adressen detdanmarkdukender.dk. 

I kampagnen argumenterer statsminister Helle Thorning-Schmidt for, at der er ”skabt titusindvis af nye arbejdspladser”, ”bedre råd til at behandle kræft” og ”kommet orden i økonomien.”

- Vi ønsker at sætte fokus på nogle grundlæggende værdier, som vi synes, at regeringsprojektet har handlet om de seneste tre år nemlig det her med, at vi i Danmark både kan sørge for at have et konkurrencedygtigt erhvervsliv, sørge for at have at skabe nye jobs og sørge for at investere i velfærd, forklarer Socialdemokraternes politiske ordfører Ole Hækkerup.

Han nævner, at den verden som Danmark befinder sig i på mange er forandret oven på den økonomiske krise, og at det derfor ikke altid har været lige nemt at stille alle tilfredse.

- Selvfølgelig havde det været lettere med en situation, hvor der var overskud i alle kasser, og hvor det hele bare kørte derudaf. Det har det så ikke været, men sigtet for os er stadig at holde fast i, at vi i Danmark skal være fri, rige og lige, siger han.

Ekspert: Det er en imagekampagne

I kampagnevideoen bruger Helle Thorning-Schmidt kun betegnelsen ”jeg” og nævner hverken regeringen eller Socialdemokraterne. Og det kan der være en god forklaring på, mener Christian Elmelund-Præstekær, der er lektor i statskundskab ved SDU.

- Det kan have noget at gøre med, at brandet Socialdemokraterne og brandet regeringen er blevet lidt slidt, i forhold til nogle af de ting hun nævner med de upoplære beslutninger. Og så det kan være smart at sætte hendes person lidt mere i centrum og gøre det til en imagekampagne, siger Christian Elmelund-Præstekær.

Kommer det så til at virke på de vælgere, der er utilfredse?

- Jeg tror umiddelbart, det er en fornuftig vej at gå – også med at indrømme, at det ikke er alt de har gjort, der er lige populært – men det er jo ikke raketvidenskab at se, siger Christian Elmelund-Præstekær og tilføjer:

- Det er en kamp op ad bakke. Men det forværrer nok ikke forholdet til vælgerne, og jeg kunne forestille mig, det virker meget sympatisk på de fleste, men spørgsmålet er, om det er nok. Jeg tror ikke, man klarer det med en kampagne og en nytårstale, siger han og nævner, at han finder både nytårstalen og den nye kampagne for forholdsvis ukonkrete.

- Der skal også noget indhold til. Hvordan er det man vil bevare sundhedssektoren og Danmark, som vi kender det? Det kunne jeg godt forestille mig, der er nogle vælgere, der vil have svar på, siger han.

Hækkerup: Håber vælgerne vil vende skråen i munden

Hos Socialdemokraterne håber politisk ordfører Ole Hækkerup, at den nye kampagne vil være med til at få nogle af de vælgere tilbage, der ifølge meningsmålingerne har forladt partiet siden valget i 2011

- Jeg håber, at når vi prøver at forklare, hvad det er for grundlæggende værdier vi har, og hvordan vi har prøvet at få dem til at fungere under de her vilkår, at der så nogle af dem, der lige vender skråen i munden, siger Ole Hækkerup.

Du kan se hele kampagnefilmen på Youtube

Følg TV 2 Politik

Få seneste nyt, analyser og baggrund om dansk politik, leveret af TV 2's redaktion på Christiansborg:

TV 2 Politik på Facebook

TV 2 Politik på Twitter