Dårligt nyt for Uber: Politikerne kommer ikke til undsætning

Taxilovgivningen i Danmark trænger til et serviceeftersyn, mener transportminister Hans Christian Schmidt (V).

Men om det vil betyde, at den omdiskuterede alternative taxi-tjeneste Uber kommer til at kunne operere på lovlig vis i Danmark er mildt sagt tvivlsomt. 

Mens regeringspartiet Venstre, samt Konservative og Liberal Alliance gerne ser, at den nye lov skal bane vejen for en lovlig Uber-tjeneste, afviser både Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Alternativet. 

Den konservative transportordfører Rasmus Jarlov siger lige ud, at en legalisering af Uber er en del af formålet med at revidere loven.

- Vi er positive over for at ændre loven, så Uber kan være på det danske marked lovligt. Det vil kræve, at vi tilpasser lovgivningen på en række områder, siger han til TV 2.

Rasmus Jarlov mener ikke, man kan stille samme krav til Uber som man i dag gør til taxier, der eksempelvis er forpligtet til at hente og bringe kunder.

- Jeg tror, vi bliver nødt til at lave kravene om, og jeg mener ikke, Uber skal have en forpligtelse til at køre alle steder, siger Rasmus Jarlov.

DF vil beskytte taxibranchen

Hos Dansk Folkeparti glæder transportordfører Kim Christiansen sig over, at politiet er begyndt at uddele bøder til Ubers chauffører.

Han havde dog gerne set, at man havde grebet ind langt tidligere.

- Vi risikerer at smadre taxibranchen, hvis nogen får lov til at konkurrere på ulige vilkår. Vi kan ikke forbyde Uber at danne er regulært taxi-selskab, men så skal selskabet også køre med taxameter, siger han og fortsætter:

- Jeg mener slet ikke, at Uber hører hjemme i transportsektoren. Uber skal ikke omfattes af persontransportloven, som vi skal drøfte i den kommende tid, lyder det fra Kim Christiansen.

LA: Uber udstiller forældet lov

De mest Uber-begejstrede i blå blok finder man hos Liberal Alliance. Erhvervsordfører Joachim B. Olsen mener, at Uber bør gøres lovlig.

- Uber har udstillet hvor forældet loven er. Uber har via teknologi løst nogle af de problemer, man ville løse med en meget skrap lovgivning. Vi har brug for en lovgivning, der giver plads til koncepter som Uber, så man lettere kan slå sig ned som chauffører uden at være tilknyttet et bestillingskontor, siger han. 

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen mener, at målet med den nye lov skal være ”et mere dynamisk taximarked”.

Det kan give plads til Uber, hvis selskabet lever op til kravene. Ifølge Venstre skal det eksempelvis være en betingelse for at få en tilladelse til taxikørsel, at forsikringerne er på plads, og at der betales skat af indtægterne.

- Vi vil gerne tage højde for ny teknologi og nye måder at gøre tingene på. Men det skal ske under ordnede forhold og med en fair konkurrence. Vi giver ikke bare det hele fri, siger han, der afviser, at Uber skulle være en selvstændig grund til at modernisere loven.

- Taxilovgivningen skulle moderniseres uanset om Uber var her eller ej, men det er klart uholdbart, at vi ikke har klarhed om Uber. Vi kan ikke have et taximarked, der er det vilde vesten, siger han.

S: Nej tak til skattely

I oppositionen glæder den radikale transportordfører Andreas Steenberg sig over, at regeringen nu vil se på taxilovgivningen. Det afviste den ifølge ham så sent som sommeren sidste år, hvor SR-regeringen lagde sit bud på en reform frem. Det kan give plads til Uber.

- Hvis Uber skal være på markedet, bliver det under ordnede forhold. Uber falder nu i en gråzone, men bør behandles som ethvert andet bestillingskontor, så konkurrencen er lige, siger Andreas Steenberg.

Alternativet er mere skeptisk. Transportordfører Christian Poll tøver ikke med at kalde Uber-bilerne for pirattaxier – og den slags skal der slås ned på.

- Vores taxilovgivning sikrer en vis sikkerhed og ordentlige løn- og arbejdsforhold. Det skal vi ikke droppe. Hvis Uber vil være på markedet, må selskabet opfylde kravene. Jeg drøfter gerne en revision af loven, men en total lempelse kan vi ikke være med til, siger han.

Det har ikke været muligt for TV 2 at få en kommentar fra Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn, men over for Berlingske Nyhedsbureau afviste han så sent om i juli at lægge socialdemokratiske stemmer til en liberalisering af taxiloven og dermed en lovliggørelse af Uber.

- Der er tale om et firma, der har økonomi i skattely og som underminerer danske løn- og arbejdsvilkår. Det kan vi ikke være tjent med, sagde han dengang.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) siger til TV 2, at han ikke har nogen holdning til Uber på nuværende tidspunkt, men henviser til at politiet er i gang med sagen.