Støjberg vil afskrække flygtninge med avisannoncer

Regeringen er nu parat til at indrykke annoncer i udenlandske aviser, der skal afskrække asylansøgere fra at komme til Danmark.

Det afslører integrationsminister Inger Støjberg torsdag aften på TV 2. Her var hun ikke afvisende over for en såkaldt modkampagne, der skal dæmme op for mængden af flygtninge, der søger mod danske breddegrader.

Udmeldingen kommer, efter at Jyllands Posten har kunnet fortælle, at menneskesmuglere rådgiver flygtninge i forhold til de forskellige asylvilkår i EU-lande.

- Jeg vil ikke afvise, at vi skal til at annoncere i de udenlandske aviser, som menneskesmuglerne læser, siger hun til TV 2.

Flygtninge får velfærdsskemaer

Ifølge Jyllands Posten er menneskesmuglerne behjælpelige med at rådgive flygtninge om velfærdsydelser og vilkår i de forskellige lande, før de søger asyl.

Blandt andet skulle der angiveligt eksistere skemaer og detaljerede oversigter over opholdsvilkår og forhold i blandt andet Danmark, Sverige, Holland og Norge, som asylansøgerne kan rådføre sig med.

Derfor vil Inger Støjberg ikke afvise, at avisannoncer, der bebuder de nye asylstramninger i Danmark kan være nødvendige.

- Jeg er ikke tvivl om, at de stramninger, som vi allerede har indført lynhurtigt vil brede sig på de sociale medier, men jeg er også helt med på, at vi måske skal skubbe lidt på, siger hun.

- Jeg tror, det er bedst og nemmest at kommunikere direkte til menneskesmuglerne, for vi ved, at de er utroligt godt informerede om de forskellige forhold og opholdsvilkår i en række lande.

Nødvendigt med budskab

Udmeldingen er samtidig et forsøg på at imødekomme Dansk Folkeparti, der har udtrykt ønske om officielle kampagnevideoer, der skal skræmme asylansøgere væk fra Danmark.

Her vil man blandt andet lade sig inspirere af Australien, der i 2014 udsendte en kontroversiel video, der var skarpt rettet mod bådflygtninge.

- Jeg synes ikke nødvendigvis, det er nogen dårlig idé, Dansk Folkeparti er kommet med, siger Inger Støjberg til TV 2.

- Det er ikke lige sikkert, det skal være en video, men det må vi jo prøve at tage en snak om. Jeg er enig med Dansk Folkeparti i, at det er nødvendigt, at vi får budskabet ud over rampen, siger hun.

Du kan se den australske kampagnevideo fra 2014 herunder.