Underskud i togfond: Nu må andre projekter lide døden

Med et underskud på ni milliarder kroner i regeringens togfond vil der være projekter, som bliver skubbet for at få regningen til at gå op.

Sådan lyder det fra Dansk Folkepartis finansordfører, Rene Christensen, efter det står klart, at de faldende oliepriser – der finansierer togfonden – er faldende.

- Man vil opleve, at der vil være projekter, der bliver skubbet et år eller mere for at få det her til at gå op, og det er selvfølgelig ærgerligt, siger Rene Christensen til TV 2.

Dansk Folkeparti indgik sammen med regeringen, SF og Enhedslisten i 2013 aftalen om togfonden på 28,5 milliarder kroner, der blandt andet skal sikre en omfattende elektrificering af jernbanen og hurtigere tog til danskerne.

Men pengene passer ikke, fordi økonomerne forventer en pris på 88 dollar per tønde olie i december 2015, hvilket er langt under de 138 dollar pr. tønde, som man budgetterede med, da man besluttede at bruge provenuet fra en øget beskatning af olien fra den danske del af Nordsøen til togfonden.

Det kraftige fald kommer bag på Rene Christensen, der samtidig fremhæver, at han glæder sig over, at Dansk Folkeparti trods alt fik forhandlet en buffer på fem milliarder kroner på plads i togfonden.

- Vi regnede med, at det var nok. Det skal jeg ærligt indrømme, så det kommer selvfølgelig bag på mig, at vi nu snakker et så kraftigt fald, siger han.

- Regeringen er for generelt for optimistisk

Han fremhæver, at regeringen generelt er for optimistisk, når det gælder økonomiske skøn – både når det gælder vækstskøn i forbindelse med finansloven og med finansieringen af togfonden.

- Det siger måske noget om, at når man ser de meget, meget positive tal, så skal man ikke være mistroisk, men man skal vænne sig til at være skeptisk.

De Konservative påpeger, at regeringens skøn af oliepris hele tiden har været for høj

Konservative: Hvad sagde vi

De Konservatives finansordfører, Mike Legarth, er ikke overrasket over, at der nu mangler penge i togfonden.

- Det er jo en katastrofe, men det har vi jo desværre sagt hele tiden. Vi sagde, at man skønnede oliepriserne alt for højt, og at man risikerede, at pengene ikke kom i kassen – og at man søsatte et projekt, som man ikke kan betale, lyder kommentaren fra De Konservative, der står udenfor aftalen.

Ligesom Rene Christensen peger Mike Legarth også på, at andre infrastrukturprojekter nu må udskydes:¨

- Nu suger man pengene ind til hullet i togfonden. De betyder, at andre projekter indenfor infrastruktur – som nye motorveje – må lide døden, fordi man skal bruge pengene til noget andet – eller man må udskrive nye skatter og nye afgifter.