IC4 kaster grus i forhandlinger om fremtidens tog

De skandaleramte IC4-tog har i mere end 10 år været en vedvarende kilde til hovedpine i såvel DSB som Transportministeriet.

Og nu er uvisheden om de tvivlsomme togs fremtid også med til at forsinke forhandlingerne mellem trafikselskabet og dets ejer om rammerne for de næste mange års togdrift.

Den nuværende kontrakt, som trådte i kraft tilbage i starten af 2005, udløber til nytår, og der har længe været gjort tilløb til forhandlinger om en ny aftale.

Men Ritzau erfarer fra kilder tæt på processen, at uvisheden om IC4's fremtid afholder transportminister Magnus Heunicke (S) fra at indkalde til forhandlinger.

Skæbnen for det skandaleramte tog betragtes ifølge Ritzaus oplysninger af ministeriet som havende stor betydning for økonomien omkring den kommende kontrakt, da IC4 og IC2 trods de mange problemer er værdisat til 4,6 milliarder kroner.

DSB gjorde så sent som for en måned siden opmærksom på, at det kan blive en dyr affære at droppe IC4 i forbindelse med selskabets halvårsregnskab.

- Det står klart, at alternativerne til IC4/2 på den korte og mellemlange bane er få og bekostelige, men det kan desværre ikke afvises, at det kan blive nødvendigt, konstaterede selskabet dengang.

DSB er netop nu ved at få undersøgt, om det kan betale sig at arbejde videre med det fejlfyldte tog og lillebroren IC2. Det sker gennem en ekstern undersøgelse, som ventes afsluttet inden årets udgang.

Det er uvist, om ministeriet vil vente helt til december på en afklaring, før forhandlingerne indledes, men flere steder er man ved at miste tålmodigheden.

Torsdag skal Magnus Heunicke redegøre for de manglende forhandlinger i et samråd indkaldt af transportordførerne fra Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.

Også hos DSB har man efterlyst handling.

- Vi forbereder os på en række scenarier, men håber de politiske forhandlinger snarest konkluderes, så vi kan komme videre også med forberedelserne til indkøbet af den næste generation af elektriske togsæt, skrev selskabet i forbindelse med halvårsregnskabet.

Fakta: Få styr på balladen om DSB's kontrakt

DSB's kontrakt med staten udløber til nytår og forhandlingerne om en ny er endnu ikke startet.

* Rammerne for togtrafikken fastsættes i en række trafikkontrakter mellem staten og de selskaber, der udfører kørslen.

* Som den suverænt største spiller på det danske jernbanenet har DSB en række kontrakter med staten, som varetages af Transportministeriet.

* Kontrakterne fastsætter blandt andet omfanget af kørslen og målene for forsinkelser og aflysninger.

* De nuværende kontrakter trådte i kraft 1. januar 2005 og udløber 31. december 2014.

* Kontrakterne udløser hvert år en betaling fra staten.

* I 2013 gav kontrakterne en betaling på 3987 millioner kroner for de danske aktiviteter, svarende til 33 procent af selskabets samlede omsætning. Til sammenligning lagde passagererne 4972 millioner kroner i kort og billetter.

* Der har været optræk til forhandlinger om nye kontrakter gennem det meste af et år, men der er endnu ikke indkaldt til politiske drøftelser af sagen.

* I august offentliggjorde DSB sin materielstrategi som et oplæg til forhandlingerne.

* Her vurderede selskabet, at der skulle investeres mellem 20 og 22 milliarder kroner plus risikotillæg i nye tog for at realisere den politiske målsætning om en fordobling af passagertallet på jernbanen fra 2009 til 2030.

* Planen for anskaffelse af nye tog ventes at indgå i de kommende forhandlinger.

* Et andet emne ventes at blive øget udlicitering af jernbanestrækninger, som transportminister Magnus Heunicke (S) flere gange har udtrykt ønske om. Et ønske han deler med blandt andet Venstre.

Kilde: DSB, m.fl.