Ordførere beroliget efter Femern-møde: Prisen falder

Økonomien i Femern-forbindelsen ser rimelig ud, lyder vurderingen fra transportordførerne fra Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti efter et møde hos transportminister Hans Christian Schmidt (V) torsdag.

- Jeg er blevet lidt mere beroliget i forhold til økonomien, siger Kim Christiansen, transportordfører fra DF.

- Prisen er faldet med syv milliarder kroner, og så har vi lagt fire milliarder mere i reserverne. Så det ser ganske fornuftigt ud, lyder ordførerens opsummering.

Socialdemokraternes transportordfører Magnus Heunicke er enig i, at økonomien ser ud til at holde.

- Men vi kommer til at vente nogle år med at få sat spaden i jorden, siger han.

Med en tilbagebetalingstid på 36 år mener Heunicke, at man er på den sikre side.

- Tunnelen skal jo holde i langt over 100 år, pointerer han.

Usikkerhed om budgettet

Der har været stor usikkerhed omkring økonomien i projektet.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) kaldte det for en ”dramatisk nyhed”, da han på sin første arbejdsdag i slutningen af juni fik besked om, at der var opstået et milliardhul i Femern-forbindelsens budget.

Hullet skyldes, at EU-Kommissionen har meddelt, at projektet kun får den halve støtte af, hvad politikerne havde forventet.

En talsmand for EU-Kommissionen har overfor Børsen bekræftet, at Danmark er sikret støtte på 589 millioner euro (4,4 milliarder kroner) til anlægsarbejdet med Femern-forbindelsen frem mod 2020, hvilket er væsentligt mindre end forventet.

Ifølge Femern Bælts egen finansieringsanalyse fra 2014 har Danmark budgetteret med 7,5 milliarder kroner i direkte EU-støtte fra den såkaldte Connecting Europe Facility (CEF)-fond.

Danmark har mulighed for at ansøge igen i den næste ansøgningsrunde til CEF-midler i 2018, hvor der kan blive mulighed for at få mere EU-støtte til projektet. De penge er dog ikke garanteret på forhånd.

Tyskland mangler at godkende

Tyskland har endnu ikke godkendt Femern-forbindelsen, og i oktober 2015 kom det frem, at tyskerne ikke har en afgørelse før 2017.

Den nye tidsplan kommer til at få betydning for både udbuddet af byggeriet, men også for EU-støtten, der er tildelt i tidsperioden 2016 til 2019.

Tidligere har den tyske kansler, Angela Merkel, givet udtryk for, at projektet har fuld opbakning fra den tyske regering. Hun sagde dog samtidig, at godkendelsesprocessen må gå sin gang i et "passende tempo".

Det er i delstaten Slesvig-Holsten, at landanlægget skal bygges på tysk side. Men her har blandt andet indvendinger fra miljøorganisationer været medvirkende til, at en godkendelse endnu ikke er på plads. 

Forsinkelse på forsinkelse

Oprindeligt skulle Femern-forbindelsen have været færdig i 2018. Det blev senere udskudt til 2020 og i juli meldte transportminister Hans Christian Schmidt ud, at vi først kan forvente, at den faste forbindelse over Femern Bælt bliver indviet i er 2024. Det ser nu ud til, at forbindelsen først kan være færdig omkring 2026-2030.

Der står syv partier bag Femern Bælt-forbindelsen - Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, og Det Konservative Folkeparti.

Femern-forbindelsen

- En 18 kilometer lang tunnel skal forbinde Danmark og Tyskland

- Selve kyst til kyst-anlægget er steget fra en pris på 40,5 milliarder kroner til en pris på 49,4 milliarder kroner (en stigning på 22 procent).

- Prisen for hele projektet inklusiv udvidelse af infrastrukturen er steget fra 55 milliarder kroner til 64 milliarder kroner.

- Danmark finansierer langt hovedparten af Femern-forbindelsen.

- Der er store forsinkelser på den tyske del og usikkerhed om godkendelsesprocessen.

Kilde: Ft.dk og Jyllands-Posten.