Gymnasieelevers fremtid er til salg for 5.000 kroner

I 2014 havde 10 % af gymnasieeleverne en ven, der snød med deres SRP-opgave. I 2015 var antallet steget til 15 %.

Det kunne DR offentliggøre i går aftes i en dokumentar om snyd med SRP og SSO-opgaverne. Her kom det også frem, at det koster cirka 5.000 kroner for en gymnasieelev at købe sig til et 12-tal ved at få en fremmed person til at skrive opgaven for sig. Og markedet bliver større og større.

Snyd er ikke ok. Det er det virkelig ikke. Men til gengæld, så tror jeg ærlig talt også på, at vi har skabt et system, der presser de unge så meget, at vi i fremtiden vil se meget snyd, hvis vi ikke gør noget ved det grundlæggende system bag opgaverne.

I DR-dokumentaren siger en ung pige det selv: "SRP-karakteren fylder så meget, fordi den vægter så tungt i eksamenssnittet, at mange bliver vildt pressede. Den kan jo afgøre, om man bliver det, så man har drømt om hele livet."

Alle gymnasieelever har blikket stift rettet på karakterbladet. For det er det, der afgør om man kan blive det man drømmer om.

Karakterræset har taget overhånd

Men hvad er det så egentlig for et karaktersystem, vi har skabt? Jo, med de tårnhøje snit, der er på flere uddannelser, så vil SRP’en eksempelvis være altafgørende for nogle elever i deres muligheder for at blive det, de drømmer om. Vil du læse til læge, psykolog, statskundskab eller på nogle CBS-uddannelser, så er det nærmest ikke muligt at komme ind, hvis du ikke får 12 i SRP.

Det er et sindssygt pres at lægge på eleverne. Kan man ikke blive en fremragende læge, selvom man fejler i sin SRP? Kan man ikke blive en fremragende psykolog, selvom man misforstår sit emne i SRP? Jo, det kan man. Men den måde vi har designet vores optagesystem på, på de videregående uddannelser, betyder, at få fejl i gymnasietiden kan afskære dig fra din drøm.

SF vil gøre op med karakterræset

I SF vil vi tage nogle konkrete forslag med ind til de kommende gymnasiereformsforhandlinger. De skal hjælpe de studerende, bekæmpe karakterræset og dæmme op for snyden. Vi vil give eleverne mere vejledning under opgaveskrivningen og så vil vi lade opgaven tælle mindre i karaktergennemsnittet.

Når vi vil lade karakteren for SRP’en vægte mindre i det samlede gennemsnit, så er det grundlæggende fordi, vi mener, der er for stort fokus på karakterer. De unge skal lære at skrive en opgave, men det kan de sagtens uden at det skal smadre hele deres eksamenssnit, hvis det går galt. Og så er det vigtigt, at de unge kan få den vejledning de har brug for under opgaveskrivningen, så de ikke føler sig fortvivlede. Derudover skal vi gøre op med det stivnakkede optagesystem på de videregående uddannelser.

5.000 kroner skal ikke afgøre elevers fremtid. Det skal flittighed, motivation, klogskab, dannelse, lyst, erfaring, dygtighed og evne.