EL: Eleverne har talt - skoledagen skal kortes ned

Lidt mere end halvdelen af forældrene og tre ud af fire af eleverne mener, at skoledagen er for lang. På den baggrund bør politikerne handle og ændre folkeskolereformen.

Sådan lyder det fra Enhedslisten, efter at et notat fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI, har afsløret, at 76,1 procent af de 15.682 elever, som er med i undersøgelsen, mener, at skoledagen er lidt eller alt for lang.

Enhedslistens folkeskoleordfører Jakob Sølvhøj er fortørnet over, at tallene ikke var med i den SFI-rapport, som ministeriet offentliggjorde for tre uger siden. Og at fagbladet Folkeskolen blev nægtet aktindsigt i tallene.

Tallene er først blevet offentliggjort efter pres fra flere partier på Christiansborg, heriblandt Enhedslisten, siger han:

- Det er fuldstændig uhørt, at vi har skulle trække oplysningerne om elevernes besvarelser ud af ministeriet, men jeg kan da godt forstå, at der har været stor ulyst til at få offentliggjort den store utilfredshed med de lange skoledage, der helt åbenlyst er blandt landets skoleelever, siger Jakob Sølvhøj.

Han peger på, at en undersøgelse udarbejdet af Skole og Forældre har vist, at 52 procent af forældrene også er utilfredse med de lange skoledage:

- Nu har vi altså dokumentation for, at elevernes utilfredshed med skoledagens længde er endnu større. Nu må det da være helt slut med påstande om, at det alene er blandt lærerne og i Danmarks Lærerforening, der er utilfredshed med folkeskolereformen, siger Jakob Sølvhøj.

Han mener, at forligspartierne bag folkeskolereformen bør ændre reformen og opgive de lange skoledage.

Elevernes holdning til skoledagens længde

76,1 procent af folkeskoleeleverne, mener i undersøgelse, at skoledagen er lidt eller alt for lang.

Skoledagen er for lang, efter at skolereformen trådte i kraft i 2014.

Det viser en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI.

15.682 elever svarer i undersøgelsen på spørgsmålet: Hvad synes du om skoledagens længde?

Her er svarene, som er indsamlet i foråret 2015 med elever fra 5., 7. og 9. klasse:

* Skoledagen er alt for kort: 0,80 procent.

* Skoledagen er for kort: 1,05 procent.

* Skoledagen er hverken for kort eller for lang: 22,01 procent.

* Skoledagen er lidt for lang: 42 procent.

* Skoledagen er alt for lang: 34,14 procent.

Kilder: Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI,