Regeringen bad om tysk grænsehjælp - fik aldrig svar

Allerede før jul fik den tyske regering og den tyske delstatsregering i Slesvig-Holsten et brev fra transportminister Hans Christian Schmidt (V). Her udtrykte ministeren et ønske om tysk støtte til at håndtere et transportøransvar. Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge Transportministeriet er ingen af brevene til Tyskland blevet besvaret.

Da statsminister Lars Løkke Rasmussen mandag på et pressemøde informerede om den midlertidige danske grænsekontrol, fortalte statsministeren også, at Tyskland og Danmark ikke havde nogen aftale, der kunne lægge til grund for indførslen af transportøransvar.

- Vi har ikke i dag en aftale med Deutsche Bahn og de tyske myndigheder, som gør, at vi ville kunne sætte et transportøransvar igennem på en måde, hvor togene stadigvæk kørte. Hvis vi laver transportøransvar, så ville effekten være, at der ikke ville være nogen kollektiv trafik. Det ville være et enormt tilbageslag i grænselandet, sagde Løkke på pressemødet.

Han uddybede dog, og sagde, at hvis "det bliver nødvendigt", så vil Danmark kunne indføre transportøransvaret – men at det ville få store konsekvenser.

Muliggjorde lov i december

I december vedtog regeringen et lovforslag om netop transportøransvar.

Lovforslaget gjorde det muligt for regeringen at indføre ansvaret, der betyder, at bus-, tog- og søtransportører skal kunne pålægges et strafansvar, hvis de bringer udlændinge uden fornøden rejselegitimation og visum ind i landet - også fra et andet Schengen-land, hvis der er indført midlertidig grænsekontrol ved den pågældende grænse. 

Hvis trafikselskaberne ikke sørger for, at de rejsende har den fornødne rejselegitimation i form af pas eller visum, risikerer de bøder. 

Sverige indførte transportøransvar fra 4. januar, hvilket har betydet, at der fra dags dato er indført id-kontrol for rejsende fra Danmark mod vores naboland.

T2Toolbox embed

Fakta: Det betyder transportøransvar

  • Transportøransvaret betyder, at bus-tog- og søtransportører skal kunne pålægges et strafansvar, hvis de bringer udlændinge uden fornøden rejselegitimation og visum ind i landet - også fra et andet Schengenland, hvis der er indført midlertidig grænsekontrol ved den pågældende grænse. 
  • Hvis trafikselskaberne ikke sørger for, at de rejsende har den fornødne rejselegitimation i form af pas eller visum, risikerer de bøder.
  • Sverige indførte transportøransvar 4. januar, mens Norge i forvejen har transportøransvar.