#EngangVarJegFlygtning: Kampagne stormer frem pĂĄ sociale medier

En kampagne lanceret af folketingskandidat Samira Nawa (R) er efter 24 timers gang pĂĄ de sociale medier gĂĄet viralt.

Kampagnen centrerer sig om nydanskeres rolle i samfundet og er igangsat i forlængelse af den nuværende flygtningedebat. En debat, som er fuldstændig afsporet, hvis man spørger Samira Nawa.

- Jeg er træt! Træt af, at flygtninge konstant opgøres i tal og omtales som en samfundsbyrde. Vi befinder os i et kapløb mod umenneskeligheden, og det er som om, vi bare må og skal vinde, skriver Samira Nawa i den første Facebook-opdatering, der er forbundet til kampagnen. 

Den indledende opdatering indeholder ud over citatet et billede af Samira Nawas far, som stĂĄr med et skilt med ordene:

- I dag er jeg underviser #EngangVarJegFlygtning.

Og hashtagget #EngangVarJegFlygtning er netop omdrejningspunktet for hele kampagnen. 

Den radikale folketingskandidat opfordrer tidligere flygtninge til at dele et billede af sig selv med hashtagget samt en tekst, der belyser deres nuværende beskæftigelse.

Den grundlæggende ide bag kampagnen er at "udfordre den meget ensidige flygtningedebat, der præger valgkampen" ved at sætte spotlight på positive personlige fortællinger. 

Stort hit pĂĄ sociale medier

Kampagnen har indtil nu vundet stor opmærksomhed på de sociale medier. Den indledende opdatering med billedet af Nawas far har i skrivende stund knap 10.000 likes og ca. 1700 delinger.

En af de efterfølgende opdateringer, som blev publiceret et par timer efter den første, har trukket endnu flere interaktioner og har således flere end 10.000 likes og knap 3000 delinger. 

Sidstnævnte opdatering er et fotoalbum, hvor flere af kampagnens deltagere fortæller deres historie via det karakteristiske hashtag #EngangVarJegFlygtning.

Opdateringen har i løbet af lørdagen og søndagen været et af de mest populære politiske opslag på sociale medier i Danmark.  

Samira Nawas bevæggrund for at lancere kampagnen er blandt andet at sætte fokus på tonen i udlændingedebatten.

- Vi tænker ikke over konsekvensen af den aktuelle tone. Mange af de flygtninge, der kommer til Danmark i dag, får børn og ender med at blive danskere, skriver Samira Nawa til TV 2.  

- Men hvis de har hørt sig selv omtalt som en samfundsbyrde lige fra dag 1, så daler interessen for at blive aktive medborgere. Og i stedet vælger de måske modborgerskabet, skriver hun.

Fokuserer pĂĄ rigtige mennesker

Ifølge professionel rådgiver inden for sociale medier, Astrid Haug, er kampagnen skruet godt sammen.

- Kampagnen fungerer rigtig godt, især fordi den ikke tager afsæt i et klassisk kampagneudtryk, men derimod fokuserer på rigtige mennesker, siger Astrid Haug til TV 2 NEWS.

Nawas kampagne spiller derfor også godt sammen med De Radikales valgslogan "Det handler om mennesker", mener Astrid Haug. 

- Hun er en af de mindre kendte kandidater, som har formået at bryde igennem på de sociale medier, siger Astrid Haug. 

Hør Astrid Haug fortælle om kampagnen her: 

Danskernes Redaktion

Danskernes Redaktion pĂĄ TV 2 bestĂĄr af ca. 30 studerende fra universiteter i hele landet.

De studerende suppleres af vores sociale medie-desk og har som opgave at overvåge de sociale medier for gode kommentarer, spørgsmål og andre relevante input til valgkampen.

Redaktionen vil agere bindeled mellem TV 2’s brugere, politikerne og TV 2’s flader under hele valgkampen.

Find os pĂĄ de sociale medier og under hashtagget #tv2valg