Havner du også i politikernes 'boost-fælde'?

Kampen om danskernes stemmer foregår langt fra kun på gaden med en flyer i hånden. Politikerne skal i den grad også være til stede på de sociale medier, hvor valgkampen foregår 24 timer i døgnet. 

Og det stiller høje krav til kandidaternes digitale evner. 

- Politikerne skal kunne noget mere end bare sociale medier – de skal være professionelle marketingsfolk, siger Benjamin Rud Elberth, der er digital chef hos PR-bureauet Geelmuyden Kiese. 

Betaler penge for at få 'boostet' opslag

Ved at smide nogle hundrede kroner ind på Facebooks bankkonto, kan mediet sørge for, at politikernes opslag rammer den rette målgruppe af vælgere. Og det er i den grad noget, politikerne har taget til sig her i valgkampen.

Det er blandt andre Venstres folketingskandidat Kåre Traberg Smidt et godt eksempel på. Han har for nyligt lagt en video om, som han har betalt 391 kroner for at få 'boostet' - og nu er videoen blevet vist over 50.000 gange.

- Det sker på den måde, at hvis man har en officiel Facebookside, som han har, så kan man trykke på en ’boost-opslag’-knap, hvor man så kan vælge, hvor mange penge man vil sende af sted til Facebook, som så kan man målrette opslaget til alle danskere eller helt ned til folk, der eksempelvis er interesseret i Lars Løkke Rasmussen eller et emne som religion, forklarer Benjamin Rud Elberth.

Kommunikation når det er bedst

Et andet eksempel på god og målrettet kommunikation kommer fra Radikales Karen Melchior.

Hun skrev et opslag om muslimer og ISIS, trykkede 'udgiv' og målrettede det folk, der er interesseret i religion. På den måde rammer opslaget dem, der har en interesse i emnet.

- Det er målrettet kommunikation, når det er bedst.

Danskernes Redaktion

Danskernes Redaktion på TV 2 består af ca. 30 studerende fra universiteter i hele landet.

De studerende suppleres af vores sociale medie-desk og har som opgave at overvåge de sociale medier for gode kommentarer, spørgsmål og andre relevante input til valgkampen.

Redaktionen vil agere bindeled mellem TV 2’s brugere, politikerne og TV 2’s flader under hele valgkampen.

Find os på de sociale medier og under hashtagget #tv2valg