Danmarks største byggeprojekt er kommet et skridt nærmere

Folketinget har tirsdag eftermiddag vedtaget en anlægslov om en forbindelse over Femern. Byggeprojektet kan blive Danmarkshistoriens største.

Alle Folketingets partier pånær Enhedslisten stemte for forbindelsen, der tidligst forventes klar i 2024.

Der er dog fortsat et stykke vej igen, før byggeriet af den 18 kilometer lange tunnel går i gang.

I betænkningerne til det lovforslag, som netop er blevet stemt igennem, fremgår det, at byggeriet ikke bliver sat i gang, før der er en endelig afklaring om økonomien. Det drejer sig blandt andet om en genforhandling af entrepriserne, som er blevet ni milliarder kroner dyrere end forventet.

Samtidigt hersker der usikkerhed om, hvor stort tilskuddet fra EU bliver, ligesom der mangler godkendelser fra de tyske miljømyndigheder.

Trods usikkerhederne tøver transportminister Magnus Heunicke ikke med at kalde vedtagelsen for historisk.

 - Hold op, hvor var det godt, at et flertal i Folketinget vedtog at bygge Storebælt. Hold op, hvor var det godt, at et flertal i Folketinget vedtog at bygge Øresundsforbindelsen, siger Magnus Heunicke tirsdag fra Folketingets talerstol.

 - Det her er en af de dage, hvor Danmark skriver sig ind i historien, som et land med store bro- og tunnelbyggerier.

Merkel: Vi står bag Femern-forbindelsen

Under sit besøg i Danmark tirsdag sagde den tyske kansler Angela Merkel, at beslutningen fra Folketinget trods modstand i Tyskland møder opbakning på den anden side af Femern Bælt.

- Forbundsregeringen står selvfølgelig bag Fehmern-forbindelsen, og vi vil gøre alt for, at landanlæggene bliver bygget, så forbindelsen kan rykke landene tættere sammen, siger den tyske forbundskansler Angela Merkel på pressemøde med statsminister Helle Thorning-Schmidt.

Endelig beslutning træffes til efteråret

Den endelige beslutning om byggeriets igangsættelse træffes først til efteråret i forligskredsen (alle Folketingets partier pånær Enhedslisten, red.), og det får i Jyllands-Posten trafikforsker Harry Lahrmann til at stille spørgsmålstegn ved, hvorfor forbindelsen overhovedet skal vedtages i Folketinget nu.

- Man har stadig alle muligheder for at sige nej, så spørgsmålet er, hvorfor man så skal vedtage loven nu, siger Harry Lahrmann til Jyllands-Posten. 

Det eneste parti, der stemte imod, var Enhedslisten, hvor transportordfører Henning Hyllested undrer sig over, at ingen nabolande vil være med til at betale for projektet.

- Tyskland ville ikke bidrage, så vi står alene. Så vi står alene for at skabe transitforbindelse mellem Sverige og Norge til resten af Europa, siger han.

- Prisen er steget med 9 milliarder kroner - 22 procent - og vi hænger alene på det i Danmark. Jeg mener, at man lige skal tænke igennem, om man nu vil føre den beslutning igennem. Jeg har spurgt, hvor er smertegrænsen?

I denne video kan du se, hvordan Femern-forbindelsen kommer til at se ud, hvis den bliver endeligt vedtaget.

Du kan se flere animationer af Femern-forbindelsen i billederne over artiklen. Brug pilene for at bladre. 

Femern-forbindelsen

- En 18 kilometer lang tunnel skal forbinde Danmark og Tyskland

- Selve kyst til kyst-anlægget er steget fra en pris på 40,5 milliarder kroner til en pris på 49,4 milliarder kroner (en stigning på 22 procent).

- Prisen for hele projektet inklusiv udvidelse af infrastrukturen er steget fra 55 milliarder kroner til 64 milliarder kroner.

- Danmark finansierer langt hovedparten af Femern-forbindelsen.

- Der er store forsinkelser på den tyske del og usikkerhed om godkendelsesprocessen.

Kilde: Ft.dk og Jyllands-Posten.