Det usande billede

’Hjælp til udsatte børn’ lyder teksten på billedet med barnet på Socialdemokratiets kampagnesite, resultaterfordanmark.dk, men barnet er hverken udsat eller dansk. Barnet er en model og billedet er hentet fra billedtjenesten Getty Images.

De politiske kampagner kører for fuldt tryk for tiden. Der går stort set ikke en dag, uden at nogen lancerer en ny kampagne, der skal overbevise os om fornuften i deres politiske budskaber. Som en del af fortællingen ledsages de politiske argumenter af billeder, der både skal understøtte budskabet og sælge visionen. Og vi ved jo, at billeder har en enestående evne til at præsentere de ofte komplekse budskaber enkelt, samtidig med at de engagerer os følelsesmæssigt.

Men der er god grund til ikke at stole på alt, hvad man ser på nettet for tiden. Og slet ikke de billeder, som partierne bruger i deres kampagner til at skabe deres visuelle fortællinger. For mange af dem har meget lidt med den danske virkelighed at gøre, hverken politisk, socialt eller kulturelt, men bruges udelukkende for at understøtte den fortælling, som partierne ønsker spredt.

Billederne er såkaldte stock photos, der stammer fra billedbureauer rundt omkring i verden, som ShutterStock, Getty Images og CanStockPhoto, hvor man for få kroner kan købe sig til retten til at anvende et givent foto, som man finder i en billeddatabase. Det er økonomisk og hurtigt, men samtidig er det en farlig kurs for de politiske kampagner, for i sidste ende risikerer partierne at komme til sprede propaganda frem for at sige noget om den reelle tilstand i Danmark.

Venstre var det første parti, der i denne omgang blev fanget i at bruge stock photos, men Socialdemokratiet bruger i stor udstrækning den type fotos, både på deres kampagnesite, www.resultaterfordanmark.dk, og det kampagnemateriale, som spredes på de sociale medier, og som ofte serveres sammen med hashtagget #DetDanmarkDuKender

Fortællingen bliver ikke mindre absurd af, at mange af billederne har en lang historie bag sig, hvor de er blevet brugt i mange andre sammenhænge end i den politiske virkelighed, som de nu indskriver sig som en del af.

Det hjemløse barn, der vises beskidt og med våde øjne på resultaterfordanmark.dk, er tidligere blevet brugt af en engelsk hjælpeorganisation. Fotoet af ingeniørtypen med vindmøllen i baggrunden er blandt andet blevet anvendt til at sælge beskyttelsesudstyr til computerhardware i Holland, imens den kønne laborant, der skal fortælle om et arbejdsmarked i rivende teknologisk udvikling og vækst, er blevet brugt henved 800 gange til alt fra nyhedshistorier i Brasilien til markedsføring i Kina.

Og den strenge dommer, der - behørigt med hammer i hånden - lover færre kriminelle, er pudsigt nok blevet brugt til at markedsføre onlinespillet Could You be A Supreme Court Judge?, som det fremgår herunder.

#YoungHandsomeWorkerMan

Det er naturligvis ikke kun Socialdemokratiet, der træder ved siden af. Da Venstre i marts havde travlt med at lancere deres kampagne, hvor de krævede at flere skulle arbejde for velfærden fremfor at modtage kontanthjælp, anvendte partiet et foto af en ung, køn arbejder som baggrund for deres kampagnegrafik.

Havde det ikke været for en opmærksom Søren Friis, var billedet af den unge arbejder gledet lige igennem medielandskabet, som det sande billede på den hårdt prøvede og skatteplagede danske arbejder, der skulle finansiere eksorbitante velfærdsydelser. Men fotoet, som Venstre havde hentet fra billedtjenesten Shutterstock, viser i virkeligheden et modelfoto taget af den hviderussiske fotograf Dmitry Kalinovsky.

Billedet, der det blev brugt af Venstre, ses sammen med det oprindelige fra Shutterstock, herunder.

Heldigvis fangede Søren Friis den, og 2. marts, mindre end et døgn efter grafikken var kørt som en del af Venstres kampagne, kunne Søren Friis levere dette spydige tweet:

Venstre: Det skal kunne betale sig at være "young handsome worker man" fra Hviderusland. #dkpol

Og så gik der ikke ret lang tid, før Venstres duotonede kampagne fik sit helt eget hashtag på #YoungHandsomeWorkerMan. Og som så ofte før, flød historien fra Twitter videre til nyhedsmedierne, hvor bl.a. Avisen.dk kunne skrive om, at Venstre blev ristet på de sociale medier.

Hold nu op!

For alle os, der bliver bombaderet med de mange politiske billeder, bør strategien være klar: Når nogen forsøger at sælge os et politisk budskab, der er visuelt drevet, bør det første stop være Googles billedsøgningstjeneste, hvor man kan tjekke om et foto er anvendt før, og hvis så, hvor og hvordan.

Når vælgere, journalister og nyhedsmedier er udstyret med redskaberne til effektiv og hurtig kildekritik, bør partierne overveje at gentænke både brugen af fotos, og hvem der fortæller. For naturligvis er det dyrt at anvende professionelle fotografer til alle dele af kampagnerne, men man må spørge sig selv, om det ikke er på tide at finde andre måder at skabe ægte visuelle fortællinger, der er hentet fra den danske virkelighed.

Hvad med at anvende noget af den kreativitet og viden, som mange af de politiske aktive har? Det kunne være en fin anledning til at engagere og involvere dem mere og dybere i det politiske arbejde. At gøre dem til medskabere af et fælles politisk projekt, i stedet for bare at være publikum til forlorenhed.