Fartblindhed hos de folkevalgte?

Der er stigende politikerlede i Danmark. Det er ikke samfundets skyld denne gang.

Det er de politiske kommentatorer, mĂ„ man forstĂ„ pĂ„ Mette Gjerskov fra Socialdemokraterne, der blandt andet leverer et debatoplĂŠg om, at de politiske kommentatorer skal afskaffes, sĂ„ politikerne kan fĂ„ mere tv-taletid, og isĂŠr flere ”rugbrĂždspolitikere” kan fĂ„ mere taletid, som rugbrĂždspolitikerne ifĂžlge Mette Gjerskov fortjener for deres gode solide arbejde.

Gjerskov er blevet direkte provokeret af en one-liner i en reklame for programmet #dkpol, hvor vi blandt andet har sat os for at afdÊkke og prÊsentere for almindelige mennesker derude, hvordan politikerne bruger sociale medier til deres egen fordel. Det, mener Gjerskov, lyder skummelt. Det er det ogsÄ af og til. Det er derfor, vi sidder der.

For politikerne og partierne har desvÊrre en tendens til at bryde hastighedsgrÊnserne og blive fartblinde, nÄr de laver politisk kommunikation til deres vÊlgere. VÊlger Gjerskov at se vores program, hvor vi trods alt har lidt mere taletid og ikke bare en sÊtning i en reklame, ville hun nok ikke lade sig provokere af den one-liner.

Vi laver ogsÄ rigtigt rugbrÞdsarbejde, nÄr vi fÄr taletiden til det.

Indtil nu har vi blandt andet ladet Alternativet og Uffe ElbÊk fortÊlle, hvordan de ikke havde haft en chance for at samle underskrifter uden sociale medier, og vi har haft kampagnemedarbejder Emil Nielsen fra Enhedslisten igennem for at lade dem fortÊlle selv, hvorfor de vÊlger at tweete budskaber om S-kampagner, fÞr S selv melder ud om kampagne om stram udlÊndingepolitik. 

Der er brug for et filter

Jeg er vild med Mette Gjerskov.

Da jeg arbejdede hos Socialdemokraterne med, hvordan politikerne kunne bruge sociale medier til deres egen og partiets fordel til at gafle stemmer og sÊtte dagsorden, var Mette allerede sÄ god pÄ Facebook, at hun ikke behÞvede min hjÊlp (selvom hun pÄ ingen mÄde ville vÊre for fin til at sÞge rÄd).

Hun har et vĂ„ben i kraft af sine meningers mod, og hun er ikke bange for at trykke pĂ„ aftrĂŠkkeren. Hun er garant for noget af det bedste i den politiske digitale kultur i Danmark – at vi som almindelige mennesker kan komme i direkte debat med vores folkevalgte, give dem input, fortĂŠlle dem, nĂ„r de gĂžr noget godt og skidt eller give dem eksempler pĂ„, hvad deres lovarbejde indenfor murene pĂ„ Christiansborg rent faktisk resulterer i.

Men der er rekyl pĂ„ Gjerskovs automat-vĂ„ben denne gang, nĂ„r det er de politiske kommentatorer, der skal afskaffes, og det er mediernes skyld, at der er politikerlede – det behĂžver partierne og politikerne slet ingen hjĂŠlp til at klare selv. Og man kan fristes til at spĂžrge, om det sĂ„ er journalisterne nĂŠste gang, der skal afskaffes, sĂ„ politikerne helt uformidlet kan fylde os med deres sandhed.

For af og til gĂ„r det ikke sĂ„ supergodt, nĂ„r de fĂ„r lov: NĂ„r Özlem Cekic smider af sted til 27.000 Facebook-fans, at en vagt har bedt hende om at fise hjem, er der behov for nogen, der relativerer det billede, nĂ„r der rent faktisk er Ăžjenvidner, der har en anden udlĂŠgning.

NÄr LÞkke udlÊgger sager om forbrug i Challenger-flyet pÄ sin Facebook-side til 146.000 fans, har vi heldigvis kritiske journalister, der kan vÊre med til at afdÊkke, hvad der er op og ned.

De politikere, der har stemt for offentlighedsloven, har vĂŠret med til at besvĂŠrliggĂžre journalisters arbejde, nĂ„r de skal agere demokratiets vagthund – en kontrolinstans, som politikerne desvĂŠrre beviser igen og igen er nĂždvendig. For politikere er nu engang sat i verden for at gennemfĂžre deres egne politiske sager, og de har en interesse i, at de selv ser sĂ„ dygtige ud som muligt undervejs.

Journalister er sat i verden for blandt andet at sÊlge aviser, og de bedste gÄr ogsÄ op i at sikre, at de demokratiske spilleregler, vÊlgerne har vedtaget, bliver overholdt undervejs.

Politiske kommentatorer er sat i verden for blandt andet at fortÊlle almindelige mennesker, hvad der er op og ned i partiernes kommunikation. IsÊr pÄ sociale medier er der utallige eksempler pÄ, hvordan partierne bruger sociale medier til at sÊtte tryk pÄ modstandernes kriser og fremme deres egne succeser og af og til fyrer ting af sted, hvor der er behov for en sekundÊr kritisk kilde pÄ historien.

Det har vi givet flere eksempler pÄ i programmet #dkpol og kommer til at gÞre det hele valgkampen.

Kan politikerne forvalte mere taletid fornuftigt?

Gjerskov vil have mere taletid. Jeg skrev fĂžrste gang i 2013 hos mediet Denoffentlige.dk fra et offentlighedsperspektiv, hvad politikerne brugte deres taletid til i Folketingssalen og kaldte det en pinlig omgang, lĂŠnge fĂžr jeg blev det, som Mette Gjerskov nu Ă„benbart kalder ”politisk kommentator”. Og lĂŠnge fĂžr vi overhovedet tĂŠnkte pĂ„ programmet #dkpol som filter til at fĂ„ afdĂŠkket, hvordan politikerne nu bruger sociale medier til at fremme deres egne sager og af til levere spin-eksempler, som ville fĂ„ en Karl Rove til at bestille et lyn-kursus i negativ kommunikationsteknik.

I mit blogindlĂŠg fra 2013 var jeg selv provokeret over ordvekslingerne fra Folketingssalen, hvor politikerne pĂ„ direkte Folketings-tv igennem en hel debat pĂ„ 8-10 timer, uden politisk kommentatorfilter, forvaltede deres faktisk ret lange ufiltrerede taletid pĂ„ vĂŠlgernes mandat sĂŠrdeles tvivlsomt. SĂ„dan ville jeg nok ikke have formuleret det i dag, men nu er det skrevet – og nettet glemmer aldrig. Nettet glemmer heller aldrig de utallige gange, hvor partierne har bedrevet negativ kommunikation over og under radaren over for hinanden. Det sker faktisk hver dag, at politikere kommunikerer alt andet end politiske sager, men taler proces, valgdato og meningsmĂ„linger.

Det tager en almindelig vÊlger tre minutter at finde en spÞrgetime pÄ nettet, som Folketinget selv har vedtaget rammerne for.  PÄ Folketings-tv stiller debattÞrerne hinanden drilske spÞrgsmÄl uden at svare, putter hinanden udsagn i skoene og sÞrger for, at det bliver tweetet ud i horder, nÄr LÞkke fx pÄstÄr, at samme sko koster 2000 kroner.

Det giver Ekstra Bladet mulighed for at skrive, hvordan LĂžkke hĂ„nes pĂ„ sociale medier – med tweets og Facebook-status fra S-politikere selv som brĂŠndstof i artiklen, nĂ„r S-politikere skriver, hvor mange fadĂžl man kan fĂ„ for 2000 kroners sko, og DSU retweeter det.

Vi er i dansk politik gÄet ud af en uge, hvor det stÞrste politiske parti i Danmark har hÊngt et kÊmpebanner op i en gigantisk drille-manifestation pÄ det tÄrn i Ørestad, hvor S, R og SF blev enige om regeringsgrundlaget.

Venstre hÊnger det nok ikke op for at ramme de pendlere, der slÄr vejen forbi Fields, og de har da ogsÄ StÞjberg stÄende on location til at give en kommentar, nÄr den selvfÞlgelig rammer de stÞrste medier.

I Ăžvrigt har Venstre tilsyneladende hĂŠngt det op uden tilladelse fra relevante myndigheder (og altsĂ„ i strid med den lov, politikerne selv forvalter), med en kĂŠmpe Pinoccio-nĂŠse for at pĂ„stĂ„, at det nĂŠststĂžrste parti lyver for vĂŠlgerne – understĂžttet af en digital indsats, hvor domĂŠnet fortĂŠller, at nu lyver S igen.

Boostet af partistĂžttekroner fra vĂŠlgerne, der skal sikre folkeoplysning, som Inger StĂžjberg mener, at kampagnen hĂžrer ind under, og pushet af tweets fra politikerne selv for at ramme journalisterne.

Hvordan svarer Mette Gjerskovs eget parti igen? Ved at udlodde en tur til Mallorca pÄ Þkonomi-klasse pÄ partiets Facebook-side for at genantÊnde danskernes og vÊlgernes negative forargelsesfilter omkring, at LÞkke muligvis har en lemfÊldig omgang med skatteydernes penge, nÄr han booker sine rejser.

Det ville vĂŠre synd at sige, at S og V lige nu bidrager til, at vĂŠlgerne synes, de gĂžr et godt stykke arbejde for at fremme politik og reel politisk diskussion, og vi er et stykke fra, at partierne selv leverer noget reelt rugbrĂždsarbejde, der bliver pushet med samme energi.

Undervejs i ugen brĂžd en ventet stor gymnasiereform sammen med beskeden om, at der bliver ikke en aftale mellem parterne fĂžr et valg.

Politisk arbejde bliver aflyst – af partierne selv, nĂ„r de allerede er gĂ„et i gang med valgkampen, inden Statsministeren pĂ„ vĂŠlgernes mandat har besluttet, at man skal aflyse det politiske arbejde og gĂ„ i gang.

Der er i Þjeblikket indtruffet sÄ hÞj en grad af negativ kommunikation partierne imellem pÄ sociale medier, at det efterhÄnden kan karakteriseres som fartblindhed.

Partierne bruger sÄ mange krÊfter og tid pÄ at iscenesÊtte hinanden og sig selv pÄ blandt andet Twitter til journalisternes skue, at flere journalister i pÄsken nÊrmest sukkede over, at de ikke i det mindste kunne holde pÄske-kampagnefred. VÊlgerne mÄ tÊnke sit, og de mÄ tro, at vores politikere ikke kan noget politisk. Det kan de!

Mette Gjerskov har ret i, at der er masser af dygtige politikere, der gĂžr et godt stykke arbejde. Jeg husker det fuldkommen opsigtsvĂŠkkende Ăžjeblik fra Folketingssalen, hvor Enhedslistens Henning Hyllested roste Transportministeren for godt arbejde.

OpsigtsvÊkkende, fordi tonen i Folketingssalen normalt ikke er rosende ord eller forligs-stemning. Rosen fra Ø gjorde faktisk Magnus Heunicke mundlam.

Statsministerens drilletime

Tag en tur med ned i Folketingssalen tirsdag den 10. marts 2015. Statsministerens spĂžrgetime.

LĂžkke stiller et spĂžrgsmĂ„l – fyndigt forberedt af en rĂŠkke kommunikationsfolk fra Venstre, der er trĂŠnet i at stille spĂžrgsmĂ„l i Folketingssalen, sĂ„ de optimalt fremmer Venstres dagsorden (som er helt legitimt):

”Er seks kroner i timen ved at stĂ„ op om morgenen, transportere sig pĂ„ arbejde, aflevere bĂžrn i daginstitution, vĂŠre pĂ„ arbejde hele dagen, hjem igen, vaske tĂžj, gĂžre rent, seks kroner i timen. Er det en tilstrĂŠkkelig stor gevinst?”.

Thornings svar: ”Det, der ville vére rigtig rart for den politiske debat i Danmark, det var, hvis Venstre ville fremlégge deres politik”.

Salen fyldes af hÄnlig latter fra blÄ flÞj. Alle ved, at der ikke blev svaret pÄ spÞrgsmÄlet, og at vi er havnet i Statsministerens drilletime igen igen.

Se selv klippet her – og bedĂžm sĂ„, om det er de politiske kommentatorer, der skal have hele ĂŠren for politikerlede.

Tag ogsÄ en tur med ind pÄ de sociale medier. Vi er helt derinde, hvor politikere som Gjerskov og SÞren Pind har ubegrÊnset taletid.

De kunne mageligt invitere hinanden til en kop kaffe og tage en god politisk diskussion, tage en telefonsnak, eller mÄske endda en politisk forhandling om, hvordan et emne skulle lÞses fremover. I stedet vÊlger de igen og igen at gÄ i hundeslagsmÄl til alles skue.

Battles mellem Pind og Gjerskov burde have deres eget kapitel pĂ„ Twitter, nĂ„r de gĂ„r til stĂ„let. De vĂŠlger med fuldt overlĂŠg en platform, hvor der sidder 3000 journalister og ser med. Den pĂ„gĂŠldende dag – klokken 13.13, mens LĂžkke 10. marts stĂ„r og stiller spĂžrgsmĂ„let til Helle Thorning, vĂŠlger Mette Gjerskov at bruge sine sociale medier og over 5000 fĂžlgere, og en kanal til 3000 journalister til at fyre tweets af sted, der lĂŠgger en god digital bund under, at spĂžrgsmĂ„lene i salen er ren valgkamp, rent drilleri og en mĂ„de at fĂ„ udstillet sine modstandere.

Skal vi tage Mette Gjerskovs kritik for pÄlydende, bruger hun sine sociale medier til at fremme politiske synspunkter.

Undervejs bruger hun hashtags som #hvadvilvenstre og #dergrorsnartmospĂ„venstreskontanthjĂŠlpsloft og #gĂ„ikketilbagetilenfuser – AltsĂ„ Mette Gjerskov bruger sin taletid pĂ„ sociale medier til sit partis og til egen fordel.

Er det skummelt? Nej, faktisk ikke.

Det bliver fĂžrst skummelt, nĂ„r partierne i digitale tryk sĂžrger for at blĂŠse nogle af de samme hashtags op ved at bruge ”almindelige mennesker” til at fĂ„ det til at ligne noget, der trender, sĂ„ de ved, at det trigger mediernes ”Det er der mange, der taler om, sĂ„ vi skriver historien”-filter.

Det bliver halvskummelt, nÄr politikerne gerne vil bedrive en-vejs-kommunikation via de sociale medier, men ikke besvare journalisternes og vÊlgernes kritiske spÞrgsmÄl pÄ samme kanal.

Det bliver rigtig skummelt, nÄr de sociale medier begynder at blive fyldt med anonyme afsendere, der pludselig bryder grÊnser for, hvad man mÄ skrive om andre mennesker inden for injurielovgivning, almindelig etik mv.

Kommentatoren, der gĂŠtter, lever ikke lĂŠnge

Gjerskov kritiserer de politiske kommentatorers evne til udlĂŠgge politiske situationer korrekt.

Som kommentator i et politisk program som #dkpol om digitale politisk valgkamp (ikke om politik, for det har vi faktisk ikke mere forstand pÄ end den almindelige politiske aficionado, sÄ det overlader vi til Hans Engell, Langballe, Seerup m.fl.) gÞr vi meget ud af ikke at gÊtte, akkurat lige som fÞrnÊvnte kommentatorer bruger lang tid pÄ at tale med kilder.

En af de ting, som ikke bliver vist pĂ„ skĂŠrmen er, nĂ„r vi i vores research har bĂ„de redaktionschef og journalister til at afdĂŠkke sagens rette sammenhĂŠnge – eller nĂ„r vi selv tager ind pĂ„ Christiansborg og spĂžrger de involverede, inden vi prĂŠsenterer analysen.

Inden #dkpol startede, har jeg vÊret pÄ besÞg hos en rÊkke af de partier, jeg ikke normalt taler med hver dag som del af mit job og min kommentatortjans. Vi gÊtter ikke. Vi har jÊvnligt kontakt til partiernes webansvarlige, partisekretÊrer og politikere. Vi taler med politikerne.

Hvis de ikke ringer eller skriver selv – for det gĂžr de ofte, nĂ„r de gerne vil have vores opmĂŠrksomme Ăžjne rettet et sted hen – det er en del af kommentatortjansen at blive tippet om gode historier om afsenderen og dĂ„rlige historier om modstanderen. De vil gerne sĂžrge for, at vi ikke gĂŠtter pĂ„ tv.

Det tager ikke lang tid at finde ud af, hvem af dem, der har set for meget House of Cards og regner med, at de kan sĂŠlge deres sandhed uden at fĂ„ relevant kritik – de fleste ved, at hvis de snyder pĂ„ vĂŠgten, sĂ„ kan vi ikke stole pĂ„ dem igen. Der er blevet taget adskillige emner ud af mange redaktionsplaner, og jeg har sagt nej til masser af interviews fra medier, der mente, at de havde en historie, som de kunne fremfĂžre med min udtalelse, men ikke nĂždvendigvis dokumentere.

Jeg skal ikke levere et forsvar generelt for politiske kommentatorer.

Jeg er af den private holdning, at der bliver spekuleret for meget i meningsmÄlinger og valgdatoer ligesom Mette Gjerskov, og at der bliver talt for meget proces.

Men Mette Gjerskov kan jo gÄ til sin egen formand og bede hende offentliggÞre valgdatoen, sÄ vi ikke gÄr og gÊtter, akkurat lige som danskerne selv gÞr, nÄr nu den politiske situation allerede er druknet i valgkamp, og det er altsÄ ikke de politiske kommentatorer, der har udskrevet det valg.

Jeg er ogsÄ af den overbevisning, at danskerne fortjener et filter, hvor nogle mennesker, der har erfaring fra inden for murene, afdÊkker for danskerne, hvad der er op og ned, nÄr partierne pusher strammede tal, i deres infografik-krig booster halv-smykkede tal eller indsnÊvrer akserne og tidsspÊnd i graferne for at prÊsentere det optimalt i forhold til deres egen mulighed for at blive genvalgt, og nÄr de pusher budskaber med bÄde skumle og reelle midler for, at samme danskere ude i stuerne skal rammes af bestemte budskaber.

Vi har set tÊtte valgkampe, hvor det meget vel kan vÊre partiernes egne negative kanoner mod hinanden, der har flyttet de afgÞrende stemmer. Lukker politiske kommentatorer munden, skal politikerne lave en ordentlig omgang selvransagelse fÞrst, for lige nu nÞdvendiggÞr deres kommunikation, at der er nogen, der filtrerer, hvad der er op og ned for danskerne, sÄ danskerne ikke rammes af spin.

OgsĂ„ fra de sociale medier, der er blevet et af politikernes yndlingsvĂŠrktĂžjer til at sĂžge at fremme deres egen dagsorden – i et tempo, sĂ„ selv en politisk digital kommentator af og til skal holde Ăžjnene meget Ă„bne for at se, hvad der er op og ned, inden vi prĂŠsenterer det for danskerne.

For politikernes sandhed kan desvĂŠrre ikke altid uproblematisk karakteriseres som sandhed. Der er nĂždt til at vĂŠre nogle, der stiller de kritiske spĂžrgsmĂ„l, journalister og kommentatorer. Og af og til er det nok meget sundt, at ”rugbrĂždspolitikere”, som Mette Gjerskov ikke ufiltreret fĂ„r uanede mĂŠngder af taletid til at fortĂŠlle om alt det gode, hun gĂžr for Danmark.Â