Ekspert: SF-kampagne er iscenesættende og manipulerende

Pia Olsen Dyhr, formand for Socialistisk Folkeparti, har netop lanceret en ny kampagne. 

På sin facebookside har hun lagt en video ud, hvor man ser hende fra barn til voksen. 

- Med et valg rundt om hjørnet vil vi gøre det helt klart, hvad vi som parti står for. Vi vil investere i mennesker. Pengene fra opsvinget skal bruges på fællesskabet og en bæredygtig fremtid for vores børn og børnebørn, siger hun. 

I videoen hører man om formandens opvækst - fra kikset nørd med briller, der var bange for drengene, til teenager der fandt interesse for politik.

Se videoen fra SF her:

Iscenesat og manipulerende

Ifølge Peter Horn, der er brandingekspert, fokuserer politikere i høj grad på deres personlige fortællinger ved det kommende valg. 

De politiske ledere vil have rockstjernestatus for at blive valgt. De er for dårlige til at markere sig med deres politiske budskaber. Derfor er de nødt til at slå igennem med deres personlige brands, siger han til tv2.dk.

Pia Olsen Dyhrs kampagne hedder 'Investering i mennesker'.  Ifølge Peter Horn er kampagnen dog primært målrettet Pia Olsen Dyhrs kernevælgere - kvinder, der er jævnaldrende med formanden. 

- Man ser næsten kun kvinder i videoen. Hvad end det er børn, teenagepiger eller "den sure kælling i bussen", så er det kvinder, som kampagnen taler til. Videoen er uautentisk, syntetisk og manipulerende. Det viser, at politikerne lader sig styre af deres spindoktorer eller reklamebureauer og en markant positionering  i forhold til vælgerne, lyder det fra Peter Horn.

Hans Engell: Valgkamp med fokus på personerne

Ifølge politisk kommentator Hans Engell, så vil valgkampen i 2015 i høj grad sætte fokus på partiernes formænd. 

- Det her bliver et valg, hvor partiledernes person kommer til at fylde utrolig meget. Det bliver en meget personfokuseret valgkamp. Vi ser det allerede i seneste kampagne fra socialdemokraterne, der er bygget op om Thorning. De konservative sætter også fokus på Søren Pape, siger Hans Engell til tv2.dk.

Det er især de partier, hvor partierne står stærkest, der bruger deres formænd i kampagnen. 

- Venstre har ikke valgt at køre kampagne med fokus på partiets formand, Lars Løkke Rasmussen. I Venstres kampagne ser man i højere grad, at det er Venstres samlede politik, der køres kampagne på. Men hvorom alting er, så vil vi helt naturligt ende med at se en duel mellem valgkampens to hovedpersoner, Lars Løkke Rasmussen og Helle Thorning Schmidt, siger Hans Engell.