Borgerlige partier håner ny S-kampagne: Troede det var en aprilsnar

Socialdemokratiets nye kampagne, som udelukkende sætter fokus på udlændingepolitikken, imponerer langt fra de borgerlige partier.

I kampagnen forsøger Socialdemokratiet at overbevise danskerne om, at regeringen fører en stram udlændingepolitik. På den ene af de to kampagneplakater  ses statsminister Helle Thorning Schmidt i front med overskriften "Kommer du til Danmark, skal du arbejde", efterfulgt af teksten "Flygtninge og indvandrere skal arbejde, jeg ønsker et fællesskab, hvor alle yder det, de kan".

Venstres politiske ordfører Inger Støjberg troede i første omgang, at der var tale om en tidlig aprilsnar. 

- Jeg troede i første omgang, at det var årets aprilsnar, fordi hvis ikke det var fordi, det var et vælgerbedrag, så er det jo nærmest komisk. Det er jo et fuldstændig falsk billede af den politik, som socialdemokraterne har ført, siger hun til TV 2. 

Samme melding kommer fra Dansk Folkeparti udlændingeordfører Martin Henriksen, der mener, at der er tale om manipulation på højt niveau

- Hvis det lykkedes for dem at overbevise vælgerne om, at denne regering har ført en stram udlændingepolitik, så mener jeg, at samtlige pressemedarbejdere og spindoktorer, som er ansat af regeringspartierne, bør få en klækkelig lønforhøjelse. For så har de fortjent det, siger Martin Henriksen i en pressemeddelelse. 

- Det er manipulation på højt niveau.

For få krav til udlændinge

Martin Henriksen mener, at regeringen sammen med Enhedslisten og Liberal Alliance - stik imod kampagnens budskab - stiller færre krav til udlændinge på en "lang række områder":

- Sagen er den, at Helle Thorning-Schmidts regering har lempet asylpolitikken, familiesammenføringsreglerne, reglerne for permanent ophold, udvisningsreglerne og reglerne for tildeling af statsborgerskab, siger han.

- Og glem ikke, at Helle Thorning-Schmidt før sidste valg også lovede en stram udlændingepolitik. Det blev så ikke til noget, så hvorfor skulle det være anderledes nu, spørger han.

EL savner andet kampagne-fokus

Enhedslistens gruppeformand Stine Brix ærgrer sig også over kampagnen. Hun ville hellere have en kampagne, der handler om de mennesker, der har mistet dagpengeretten eller børn og ældre, som mangler omsorg.

- Jeg synes, at det er ærgerligt, at Socialdemokraterne vælger at bruge deres kræfter og valgkampsbudget på at konkurrere med Venstre og Dansk Folkeparti om, hvem der fremstår mest hårdhændede over for de flygtninge, som lige nu flygter fra Islamisk Stats myrderier og voldtægter, siger hun i en pressemeddelelse.

Analyse: Kampagne skal fiske stemmer fra midten

Ifølge TV 2s politiske reporter Thomas Funding Therkildsens analyse, så er Socialdemokraternes kampagne en klar indikation på, at man er ved at gøre klar til folketingsvalget.

- Det her er valgkamp. Det er Socialdemokraterne, der er ved at sætte skakbrættet op til at kunne trykke på valgknappen. Til at Helle Thorning Schmidt udskriver valg. Det handler om at positionere sig, og her er grundanalysen i Socialdemokraterne, at får man en valgkamp, hvor Socialdemokraterne står som slappe på udlændinge spørgsmålet, så taber man valget, siger Thomas Funding til TV 2.

Thomas Funding Therkildsen forklarer, at kampagnen er målrettet de tvivlende vælgere på midten.

- Kampagnen skal fange dem, der svinger fra valg til valg over midten. Den er målrettet dem, som for hvem en stram udlændingepolitik er vigtig, siger han til TV 2.

Du kan se hele Thomas Funding Therkildsens analyse her: