Den digitale valgkrig er startet

Vild uge i dansk politik pĂĄ sociale medier. Og partierne tog alle deres digitale vĂĄben i brug. Det betyder ren guerillakrig.

Et flyvende værtshus. Det skorter ikke på maleriske metaforer, når Poul Madsen og Ekstra Bladet for gud ved hvilken gang har gravet i Løkke-bilag for at finde noget at udsætte på den potentielt kommende statsministers moralske habitus. Jan Kjærgaard fandt for snart 7 år siden den første rygende pistol og blandt andet et bilag fra et hotel på Vesterbro fra 2002. Det startede første bilags-stormløb mod Løkke, der ifølge Ekstra Bladet havde checket ind som ”Hr. Jensen”. Ekstra Bladet var også blandt de største bødler, da Løkke forsvarede sig i GGGI-sagen, og mandag aften kunne Ekstra Bladet så tease en historie om, at de havde bilag fra den tidligere statsministers ture med Challenger-flyet og at de ville lancere en længere artikelserie tirsdag. Vi overlader det til Mogensen og Kristiansen eller Besserwisserne at konkludere på, i hvor høj grad det efterhånden skader Løkkes omdømme, at vi får at vide, at han er en levemand. Vælgerne får i hvert fald ikke længere kæmpechok, når Løkke igen er på en spiseseddel, der ifølge Poul Madsen selv bliver set af over 1 million danskere. De spisesedler bliver ekstra interessante, når Løkkes Facebook-opdateringer bliver en del af dem.

Der var flere digitale ting at bemærke i den historie. Ekstra Bladet fik pumpet historien op på blandt andet Twitter mandag aften. De havde tilsyneladende ikke fået en udtalelse fra Løkke, da de havde givet ham genmæle-ret. Vi undrer os af og til over, hvorfor Løkke har siddet sent om aftenen på Facebook. Hvorfor han dog gad bruge så eventyrligt mange kræfter på en Facebook-julekalender af en anden verden hele december. Men ser man på Løkkes færden digitalt, er det dybt uretfærdigt at påstå, at han kommer sovende til det, eller ligger i hængekøjen. Efter klokken 22 smed Løkke selv sit forsvar og satte strøm til de Facebook-fans, han har brugt så lang tid på at mobilisere. Hans genmæle-platform er hans egen Facebook-side med cirka 150.000 fans. For, som Poul Madsen konkluderede på Twitter, er der ingen journalister, der stiller kritiske spørgsmål derinde. I en nærmest halvarrogant tone brugte Løkke sin egen rækkevidde til at fortælle sin version af historien – når han gør det, viser han sine folketingsmedlemmer og vælgere, at han har tænkt sig at kæmpe imod. Og det tænder blandt andet orkestret af defensorer, der som set så mange gange før begynder at pumpe ud på sociale medier, at Ekstra Bladet har en ikke-historie og er gået for langt. Jakob Engel-Schmidt krævede ligefrem kvajebajer fra Poul Madsen på Twitter.

Når Løkke svinger taktstokken på Facebook og blæser til angreb, tænder han kamp-iveren i sit hundekobbel. Problemet med sådan en lille manøvre er, at han også blæser Ekstra Bladets historie endnu mere op. Tager man til genmæle, anerkender man, at der er historie nok til at forsvare sig. Til gengæld strømmer defensorerne fra Løkkes Facebook og videre ud i alle kommentarfelter, hvor almindelige mennesker kigger med. Politisk analytiker David Trads fik kærligheden at føle fra en række debattører, da han på sin Facebook-side smed en artikel om, at Løkke burde trække sig. Og det er det generelle billede på nettet. Kommentarfelterne syder af Løkke-støtte, der aldrig var mobiliseret, hvis ikke Løkke mobiliserede.

Ekstra Bladet sælger hver dag omkring 43000 aviser, og det er langt under Løkkes fan-tal, men de er blandt de allerstørste net-aviser i Danmark. Over 1,3 millioner besøger eb.dk dagligt. Spørgsmålet er, hvor mange der læser artiklerne om Løkke, og hvad de egentlig skader. 22.46 mandag aften kan de læse Løkkes forsvar fra Facebook. EB citerer hans opslag direkte. EB indlejrer endda Løkkes Facebook-post, så man ender inde i Løkkes hule, hvis man klikker på posten på EB.

Lad os lige holde fast: Løkke kan altså nægte at udtale sig, poste sin egen version, som han kan redigere efter behov på sin egen platform, hvorefter Ekstra Bladet enten kan vælge ikke at have Løkkes kommentar, eller indlejre den på hans præmisser. Var Løkke slagkraftig under valget i 2011 på digitale platforme, så er han kun blevet endnu skarpere nu – han når endda at bede BT-journalist Andreas Karker, der har skrevet den bog, alle troede skulle var et søm i Løkkes ligkiste i efteråret, om at ”spise brød til”, på Twitter. Sat i relief af, at Løkke i sin Facebook-opdatering nærmest gør grin med, at besætningen og han skulle have fortæret 57 poser chips/peanuts, fire kasser chokolade, fire kasser kransekage og drukket 40 kildevand på en to-timers flyvetur.

Sideløbende gik der allerede rygter i journalistkredse om, at Ekstra Bladet havde fat i en ny Løkke-sag mandag eftermiddag. Man må formode, at Ekstra Bladet har bedt Løkke-lejren om en kommentar et godt stykke tid inden.

Søndag aften, dagen før Ekstra Bladet teaser for artiklen, smider Venstre-lejren deres kampagne med det forkromede tal 454.215,00 kroner. Det går stærkt. Faktisk så stærkt, så de ser ud til at sløse gevaldigt. Altså sløse I en grad, som ellers ikke ligner Venstre. Ja, ja i 2010 fik de stavet velfærd som vælfærd i en aviskampagne, og de fik hugget et par billeder fra et par fotografer i deres Bag Facaden-kampagne i 2011, så Helle og Villy måtte gøres til spånplader i deres materiale, men noget tyder på, at de har haft denne kampagne liggende og har skudt den af sted lidt hurtigere, end de egentlig havde planer om (det har partisekretær Claus Richter ingen kommentarer til til Tv2 i dag). Tallet virker som grebet ud af den blå luft, når de ikke kan finde den case-familie, der skulle ligge bag tallet 454.215,00, og deres politikere virker uforberedte, når de bliver quizzet om kampagnen af kritiske journalister. Kampagnen ryger af sted med et Shutterstock-billede, som Twitter fik gjort grin med efterfølgende (for et års tiden siden drillede Twitterland Konservative for at bruge stock-photos), og de kan sandelig heller ikke stave i de bannerreklamer, der sidder på ”ejerskaber” på netsiderne jf. nedenstående billede hvor de skriver ”Det skal det kunne betale sig at arbejde” og har kommafejl. Ualmindeligt sjusket i forhold til, at de ikke mangler dygtige folk internt. Det er simpelthen bare gået for stærkt.

Hvorfor er det vigtigt at få den kampagne af sted, når Løkke er i defensiven, så man kan få den tanke, at de har forsøgt at kommer med deres kampagne før Ekstra Bladets kampagne? Fordi så kan Venstre kommunikere noget andet end Løkkes vinflasker. Akkurat som Løkke i øjeblikket kommunikerer om sin Løkkefond og ikke længere besværer sig med at kommunikere til eller om Ekstra Bladet.

Hvad laver Thorning, imens Løkke ruller rundt i mudderet med Poul Madsen og Ekstra Bladet? Hun smider billeder på Facebook af sin tur til vores danske styrker, der kæmper mod ISIL. Hvis man ikke kan hamle op med Løkke på sociale medier i mobilisering, så er det helt rigtigt at poste billeder, der igen iscenesætter Helle Thorning som Statsmand på vigtige internationale missioner. Løkkes måske manglende format bliver en diametral modsætning til Thorning som statsmand og nationens fader (og moder på Kvindernes kampdag, da hun inviterer 42 tidligere og nuværende kvindelige ministre).

Tilfældigheder eller spin? Det ved kun partiernes kampagneansvarlige og spindoktorer. Det er de samme mennesker, man skal spørge, om grafikkerne om Løkkes rygning, der røg rundt på sociale medier, er skabt internt hos S eller bare lavet af en tilfældig. Faktum er, at grafikkerne stammer fra en hemmelig gruppe med S-sympatisører og bliver spredt blandt andet af S-spindoktorer på Twitter.

Eller hvad med videoen, der blev sendt af sted fra Dansk El-forbund i Nordsjælland og nu kører rundt på Facebook.

Videoen er et sammenklip af alle de sager, der tænder folks hukommelse af en levemand – og er ifølge El-forbundet selv snuppet fra en YouTube-konto med et navn, der ikke afslører det store om afsenderen – akkurat som i valgkamp 2011, da Villy Søvndals berømte citat ”Ze ice is melting at the poles” blev sat ind i en film med Monty Python og set over 600.000 gange på Youtube. Anonym afsender. Løkke-filmen er ligeledet halv-professionelt sammenklippet med både klip fra Løkkes COP15-misære og hans ”et par sko koster 2000 kroner” i Folketingssalen over hans pressemøde, hvor Henrik Qvortrup trænger ham op mod muren på Statens Museum for Kunst, hvor han forsøger at forsvare sig og ikke svare på, om han har diskuteret Helle Thornings skattesag på interne Venstremøder – eller udpenslingen af politisk journalist Knud Brix, der har ham på glatis i, hvad der er forskel på at skifte holdning og standpunkt. Videoen leder tankerne hen på de annoncer, LLO sendte af sted om Uffe Ellemanns hus i valgkampen i 1998. Dengang Socialdemokraterne kunne bruge fagbevægelsen som ”sparkeben”. Nok har Dansk El-forbund på sin kongres i 2014 kappet partistøtten til Socialdemokraterne, men noget tyder på, at de ikke helt har glemt at støtte deres gamle venner, når der skal lægges lidt ekstra tryk på Løkke. Partisekretæren hos S fortæller, at de ikke har noget med videoen at gøre.

Den valgkamp bliver fuld af digitalt spin, feje tricks og taktik. Det bliver en regulær guerilla-krig. Og den valgkamp er begyndt. Imens var det bemærkelsesværdigt, at Radikale mistede en af deres allerdygtigste kampagnefolk til det private erhvervsliv lige før, de for alvor skal bruge hans kompetencer og valgkampserfaring, og Søren Pape holdt spørgetime på Facebook i en time. Pape er lysår efter Løkke i at bruge Facebook til at styre medierne. Løkke bruger det til krig.