Til kamp mod flyselskaber: Passagererne er taberne

Arbejdsnedlæggelser i luftfartsbranchen er de seneste uger blevet reglen nærmere end undtagelsen, og mens selskabsledelser og fagforeninger står i hver sit ringhjørne, så bliver 100.000-vis af flypassagerer ramt af konflikterne, der betyder adskillige aflyste afgange.

Men mulighederne for at blive kompenseret i tilfælde af aflyste afgange er både alt for dårlige og alt for uoverskuelige.

Det mener Socialdemokraternes repræsentant i EU-Parlamentet, Christel Schaldemose.

- Det er helt klart passagererne, der er taberne i dette spil, for på papiret har de en masse rettigheder, men de har svært ved at komme igennem til klagesystemet, der er er alt for uoverskueligt, forklarer Christel Schaldemose, der understreger, at man allerede fra EU's side arbejder for at udarbejde nogle entydige regler, der skal lukke muligheden for selskabernes egne fortolkninger.

- Når der overhovedet er så mange, der klager, så er det fordi, der er noget i vejen med reglerne og fortolkningen. Folk bliver irriteret og frustrerede, fordi vi har nogle regler, der ikke er klare nok. Derfor arbejder vi i parlamentet for at præcisere reglerne, så de bliver entydige, og ingen er i tvivl om, hvornår man har krav på erstatning. Det vil gavne både flypassagererer og selskaberne, forklarer Christel Schaldemose til tv2.dk.

For mange klagemuligheder

I dag er der i Danmark en række klageinstanser, forbrugerne kan henvende sig til i tilfælde af aflyste afgange; blandt andre Forbrugerklagenævnet, Forbruger Europa, Pakkerejse-Ankenævnet, Trafikstyrelsen, og samtidig mens junglen af klageinstanser alene kan være uoverskuelig for forbrugerne, så er reglerne omkring kompensation tillige mere end almindeligt svære at gennemskue.

Særligt reglerne omkring 'særlige omstændigheder', der fritager flyselskaberne for pligten til at udbetale kompensation, er et omstridt punkt i regelsættet. I den aktuelle konflikt diskuteres det således, om en strejke kan betegnes som en 'særlig omstændighed'. 

Den slags kattelemme skal udryddes i et kommende udspil fra EU.

- VI har fremsat et lovforslag i parlamentet, som ministerrådet mangler at tage stilling til. Konkret drejer det sig om at præcisere reglerne for udbetalingen af kompensation for aflyste afgange blandt andet ved at udarbejde en færdig liste over de 'særlige omstændigheder', der kræves, før selskaberne slipper for kompensation, forklarer Christel Schaldemose. 

Også i oppositionen er man klar over flypassagernes desperate situation, og Venstres tranportordfører, Kristian Pihl-Lorentzen, mener, at det er en opgave for ministeren, der sidder i det ministerråd, der skal godkende forslaget i EU.

- Der er alt for mange klagemuligheder for flypassagerer, og det hele bør samles i en enkelt portal, så passagererne fremover undgår den forvirring. De særlige omstændigheder som flyselskaberne gemmer sig bag er alt for gummiagtige, og de skal konkretiseres, så selskaberne ikke har muligheden for at trække sagsbehandlingen i langdrag, siger han til tv2.dk.

i indslaget herunder kan du se, hvordan du er stillet, hvis dit fly er aflyst på grund af strejken: