Politisk splid: Muhammed-krise pĂĄ skoleskemaet?

Det Konservative Folkeparti foreslår i dag, at Muhammed-krisen skal være en obligatorisk del af undervisningen i den danske Folkeskole.

- Muhammedkrisen har i den grad sat sit præg på Danmark og har ændret historieforløbet, derfor mener jeg, at det er helt naturligt, at Muhammedkrisen kommer ind i vores historiekanon. Det skal være en del af de begivenheder, man bliver undervist i helt på lige linje med Murens fald og 11. september, siger den konservative politiske ordfører Mai Mercado til TV 2.

Ifølge De Konservative skal Muhammed-krisen i fremtiden være en del af folkeskolens historiekanon, der i alt indeholder 29 historiske begivenheder, der skal undervises i.

Forslaget fĂĄr hĂĄrd medfart

Men det kan De Konservative godt glemme, sådan lyder det fra langt de fleste partier. Både Enhedslisten, SF,  Venstre, Liberal Alliance og Radikale Venstre afviser blankt at indføre Muhammed-krisen som en del af den såkaldte historiekanon. Her har man fuld tillid til, at lærerne er de bedste til at vurdere, hvordan der skal undervises i emnet. 

- Det er helt oplagt, at man diskuterer Muhammed-tegningerne i skolen, men det er helt forkert, at De Konservative eller nogen andre politikere for den sags skyld skulle diktere, at man skal gøre det på den ene eller anden måde. Det tror vi faktisk, at lærerne i skolen er dygtigere til end politikerne, siger den Radikale Undervisningsordfører, Lotte Rod til TV 2.

Men kunne det ikke være en hjælp til lærerne? For så ved skolen og lærerne, hvad de skal rette sig efter?

- Nej, for det bygger jo på en præmis om, at lærerne ikke er dygtige nok til at gøre det her i dag. Så synes jeg hellere, at vi skal diskutere, hvordan vi kan klæde lærerne på til at tage de her vanskelige snakke i stedet for, at man fra Christiansborg skal bruge Muhammedtegningerne. Jeg tror kun på, at det giver en dårligere undervisning, hvis Christiansborg vil trække det ned over hovedet på lærerne, lyder det fra Undervisningsordføreren.

Opbakning fra Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti.

Men de Konservative er dog ikke helt alene om at mene, at det kan være en god idé. Det andet regeringsparti, Socialdemokraterne er nemlig – til forskel fra De Radikale - åbne for at diskutere, om Muhammedkrisen skal være en del folkeskolens historiekanon.

”Jeg synes, at vi skal diskutere det i forligskredsen. Jeg synes ikke, at der skal være tvivl om, at vi har en forpligtigelse til at undervise i demokrati og ytringsfrihed og her vil det være fuldstændig relevant at lære vores børn om muhammedkrisen og den betydning den har haft for Danmark,” lyder det fra den politiske ordfører Maja Panduro.   

Hvor Socialdemokraterne understreger, at det må være op til den enkelte lærer at vurdere, om eleverne også skal se de omdiskuterede muhammedtegninger, er Dansk Folkeparti klar til at gå endnu længere end De Konservative. De mener nemlig, at det bør være en del af undervisningen, at eleverne skal se tegningerne.  

- Selvfølgelig skal eleverne se Muhammed tegningerne. Ellers svarer det jo til, at man diskuterer og underviser i 11. september og ikke viser billederne fra selve terrorangrebet. Tegningerne skal vises fordi, at vi dermed afdramatiserer – herregud, det er jo bare tegninger og vi har en lang tradition for satiretegninger i Danmark, siger uddannelsesordfører Alex Ahrendtsen til TV 2. 

Så vidt er den Konservative ordfører dog ikke nødvendigvis klar til at gå. Tegningerne skal være tilgængelige i undervisningsmaterialet, men det er op til den enkelte lærer at beslutte, om de vil bruge det. 

- I udgangspunktet synes jeg, at det skal hører sammen – muhammedtegninger og muhammedkrise. Men det er ikke et spørgsmål om, at jeg siger, at nu skal man vise tegningerne. Men jeg synes bestemt, at det er naturligt at vise tegningerne, når man lærer om Muhammed-krisen, men metodefriheden den har lærerne ligesom de altid har haft, siger Mai Mercado til TV 2.    

Alle partier med undtagelse af Enhedslisten er med i folkeskolens forligskreds og da De Konservative skal have alle til at være enige, er der altså ikke umiddelbart udsigt til, at Muhammedkrisen kommer på skoleskemaet. 

Folkeskolens historiekanon

  • Ertebøllekulturen
  • Tutankhamon
  • Solvognen
  • Kejser Augustus
  • Jellingstenen
  • Absalon
  • Kalmarunionen
  • Columbus
  • Reformationen
  • Christian 4.
  • Den Westfalske Fred
  • Statskuppet 1660
  • StavnsbĂĄndets ophævelse
  • Stormen pĂĄ Bastillen
  • Ophævelse af slavehandlen
  • Københavns bombardement
  • Grundloven 1849
  • Stormen pĂĄ Dybbøl 1864
  • Slaget pĂĄ Fælleden
  • Systemskiftet 1901
  • Kvinders valgret
  • Genforeningen
  • Kanslergadeforliget
  • Augustoprør og Jødeaktion 1943
  • FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder
  • Energikrisen 1973
  • Murens fald
  • Maastricht 1992
  • 11. september 2001
  • Kilde: uvm.dk