Liberal Alliance er det største parti på Facebook

Valgkampen er i fuld gang med at sætte tydelige spor på de sociale medier, hvor Liberal Alliance nu har overtaget førstepladsen med det største antal følgere på Facebook. Og det er gået stærkt det seneste stykke tid. Partiet havde 27. december 2014 33.708 følgere på Facebook, men på to måneder er det tal steget med hele 9.725 nye følgere, og partiet nåede 28. februar 2015 op på 43.433 følgere. Især den seneste måneds vækst betyder, at Liberal Alliance ikke bare har overhalet Venstre, der så sent som 30. januar 2015 overtog førstepladsen fra Enhedslisten, men også Socialdemokratiet og Enhedslisten.

Enhedslisten må samtidig se sig henvist til en fjerdeplads blandt partierne efter at Socialdemokratiet passerede partiet i den forløbne uge.

Enhedslistens lange periode som det største parti på Facebook ser dermed ud til at være endegyldigt slut efter mere end tre år på toppen. Partiet overtog førstepladsen på Facebook fra Socialistisk Folkeparti omkring folketingsvalget i 2011 og øgede forspringet frem til kommunal- og regionsvalget i 2013. Selvom partiet havde en moderat vækst frem til Europa Parlamentsvalget i 2014, blev dette et vendepunkt, hvor Enhedslistens udvikling stagnerede, imens især Venstre, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti brugte valgkampen til at opbygge momentum og rækkevidde på Facebook.

Forår for Liberal Alliance

For Liberal Alliance er førstepladsen blandt partierne på Facebook en markering af den succes partiet har på de sociale medier, og samtidig er det værd at bemærke, at der ikke er tale om en enlig svale. Partiets leder Anders Samuelsen har for tiden en pæn udvikling af nye følgere på Facebook, hvor han siden 5. januar 2015 er vokset fra 36.232 følgere til 42.778 følgere på Facebook. Det er 6.546 nye følgere på under to måneder, hvilket svarer til en stigning på 18 procent.

Blandt ungdomspartierne har Liberal Alliances Ungdom ligeledes haft en pæn medvind det seneste år, hvilket kulminerede i forbindelse med skolevalget i januar. For tiden er LAU det tredjestørste parti, efter Venstres Ungdom, VU, og Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, DSU, men samtidig det næstebedste til at tiltrække nye følgere, kun overgået af Venstres Ungdom.

Og tilsammen tyder det på, at Liberal Alliance er ved at få opbygget en meget solid digital platform frem til valgkampen, hvor partiet både samler bredt til partiet (både unge og gamle) og blandt de opstillede kandidater, og det blive den afgørende forskel mellem, om de opnår et hæderligt valgresultat eller succes ved det kommende folketingsvalg.

Blå blok størst

Samtidig er det bemærkelsesværdigt, at Liberal Alliances succes ikke står alene, men deles blandt partierne i blå blok. Det er i høj grad Venstre, der er med til at øge forskellen mellem rød og blå blok. Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti havde en rigtig fin periode i forbindelse med Europa Parlamentsvalget, men siden da har det været sværere for de to partier at tiltrække nye følgere, selv om de stadig bidrager til blokkens samlede vækst, som har medført, at blå blok siden januar 2015 har haft flere følgere på Facebook end rød blok, når det drejer sig om partierne.

Og tilmed vokser forskellen mellem blokkene. Blå blok er i vækst, mens rød blok næsten er gået i stå. Det eneste parti, der bidrager til væksten i rød blok, er Socialdemokratiet, men bidraget er langt fra nok til at kunne give blokken bedre rækkevidde.

Det lover godt for de blå partier på Facebook, for udviklingen peger i retning af, at de er ved at bide sig fast i den succes, som partierne har på det sociale medie. Her er antallet af partiernes følgere på knap fem år næsten tidoblet: Hvor partierne i 2010 havde 25.901 følgere på Facebook ved Folketingets åbning i oktober, er antallet af følgere for de opstillingsberettiget partier til folketingsvalget indtil videre vokset til 244.821 følgere per 28. februar 2015. Og det tal bliver større i løbet af de kommende måneder, idet partiernes antal af følgere typisk vokser kraftig i valgkampenes slutspurt.