Fik Dansk Folkeparti tvunget stegt flæsk ned i halsen på danskerne?

Under 0,5% af danskerne har bestemt vores nationalret. Men hvad nu, hvis de fleste af stemmerne vandrede fra politiske aktører på Facebook og ind i vores madkultur?

Fødevareminister Dan Jørgensen, Madens Minister på Instagram, fik i efteråret 2014 danskerne – og Dansk Folkeparti - til at rette sig op i stolene ude ved spisebordene for at diskutere madkvalitet. Faktisk i en grad så jeg sidste lørdag var bænket til min mormors 87 års fødselsdag, hvor menukortet bød på ”Vores nationalret” som skrub-af-mad til cirka 120 mennesker i jyske Landsbycenter Vind.

De gæster aner ikke, hvad der egentlig er grunden til, at de har flæsk på tallerknen og ikke smørrebrød, fiskefilet eller en helt fjerde alternativ nationalret. På samme måde som de faktisk ikke altid kan se, hvorfor de får en nyhed frem for en anden proppet ud igennem tv’et og ned i halsen på de landsdækkende kanaler. Jeg var selv så heldig at holde i kø på motorvejen i sidste måned, mens to kokke diskuterede finere madkultur på en af klogekanalerne på baggrund af ”danskernes valg af nationalret”, der i andre nyhedsmedier bliver beskrevet som ”Den populære ret vandt sikkert afstemningen med 44 procent af stemmerne” – men hold lige fast i tallerknerne derude: Nationalretten blev valgt på baggrund af en kampagne for 1,22 millioner og en webafstemning, hvor 63.000 danskere stemte. Lidt hurtig hovedregning: 27.893 stemte på stegt flæsk. Hvis vi er 5,6 millioner danskere, er det under 0,5% af danskerne, der har valgt vores nationalret og bestemt, hvordan kokke skal fortolke dansk madkultur fremover.  

Det er generelt kendt blandt politiske kampagnefolk, at de kan få en fordel ud af at få afstemninger til at tippe til deres fordel, ved at mobilisere støtter, og deraf få det til at se ud som om, de har medvind i en sag, som pressen bagefter beskriver som de beskriver stegt flæsk som en populær ret, hvor hele 44% stemmer for. Det kommer vi også til at se i den kommende valgkamp. Sandheden er, at små digitale tryk kan få enkeltsager til at se ud, som om der støtte bag – og når det vandrer til større medier, fordi journalisterne ikke tjekker baggrunden, bliver hovedretten af og til en nyhed, der aldrig skulle have været skrevet. Overlad til analyseinstitutterne at lave meningsmålinger på vigtige sager som nationalretter og politisk store spørgsmål. Eller spis den stegte flæsk med det berømte gran salt, når du får den serveret som hele Danmarks nationalret.

Hvor kom trykket fra på stegt flæsk? Det ved kun Fødevareministeriets folk, hvis de ellers har målt det, men det er tvivlsomt, om de har. Troels Runge, der er talmand bag programmet #DKPOL fra mandag kunne undervejs i afstemningen fortælle, hvordan man uproblematisk kunne rense sin pc og stemme igen og igen og igen. Imens går enkelte af Dansk Folkepartis politikere rundt og griner smørret (no pun intended). De var med til at lægge så meget pres på diskussionen om madkvalitet, at de faktisk sagtens kunne have været alvorligt medvirkende til en stor del af de 28.000 flæskestemmer. Se lige Pia Kjærsgaards opfordring til at stemme på stegt flæsk til Pias ca. 90.000 Facebook-fans på dagen, hvor netafstemningen åbner.

Det bliver delt næsten 1000 gange fra siden. Skønsmæssigt rammer det omkring 500.000 danskere på Facebook. Og det rammer tv2.dk  - TV 2 Nyhederne smider selv Pia-historien med ”Stegt Flæsk-grafikken” ud til næsten 200.000 fans. Fra Dansk Folkepartis fanside bliver billedet delt af yderligere 375 mennesker. Ekstra Bladet fortæller samme dag, at allerede 19.000 har stemt, og Ekstra Bladets poll viser overvægt af folk, der stemmer stegt flæsk. På det tidspunkt er bookmakerne allerede ved at nedjustere oddset på alt, hvad der har med gris at gøre. Da Peter Skaarup toner igennem i debat i Aftenshowet på DR, kører Pias Facebook-opdatering i bunden af skærmen.

Madens Minister Dan Jørgensen ved selv bedst af alle, hvad det betyder, når man har digital rækkevidde. Tjekker han sin egen Facebook-rækkevidde, vil han potentielt kunne sætte sig til bords med den fæle tanke, at det er hans værste kritikere fra Dansk Folkeparti, der afgjorde afstemningen, og nu får 120 mennesker i landsbycentrene rundt i landet til at hælde persillesovs ud over kartoflerne, som var det en etableret sandhed, at danskerne samstemmende valgte stegt flæsk. Tag bare Dan Jørgensens egen kække opfordring til egne Facebook-fans om at deltage i en afstemning om ”for eller imod dyresex” på Nordjyske Stiftstidende.

En afstemning på Nordjyske flytter ikke meget, medmindre man som Fødevareministeren dygtigt bagefter tager et skærmdump af hvor mange, der er pro hans forslag og smider det på Twitter og Instagram med ordet ”Opbakning!”. Spørg engang Nordjyskes webfolk, om de den dag fik markant flere stemmer i en net-afstemning, end de ellers er vant til i det nordjyske. Resten er historie, når Fødevareministeren selv bruger afstemningen som et lille rygstød til at synliggøre, at danskerne også er med ham, når dyresex skal bekæmpes.