V: Aarhus viser vejen med radikaliseringstimer i 4. klasse

Der er fuld opbakning fra Venstre til Aarhus Kommune, der barsler med at give undervisning om radikalisering og ekstremisme til børn helt ned til 10 år.

- Aarhus Kommune gør det rigtige. Fra Christiansborg kan vi stramme lovgivning og øge strafferammer for Syrien-krigere. Men det er ude i landets kommuner, at man med fingrene nede i virkeligheden især kan forebygge radikalisering, siger Venstres integrationsordfører, Martin Geertsen, i en skriftlig kommentar.

I Aarhus vil politikerne have radikalisering, terrorisme og ekstremisme på skoleskemaet hos eleverne i folkeskolens 4. klasse.

Det særlige undervisningstilbud, der er på idéplan, er en forebyggende indsats, som skal forhindre, at børn helt fra 10-års-alderen bliver draget af radikale miljøer, skriver Berlingske.

Og netop Aarhus er ifølge Martin Geertsen et godt sted at starte med undervisningen i de mindre klasser.

- Jeg synes, at det er overordentlig vigtigt, at folkeskolen - især i de kommuner, som er presset af ekstreme muslimske celler - viser en anden vej for børn og unge med muslimsk baggrund. Og det er måske især vigtigt i Aarhus, som har sin helt egen historie med Grimhøjmoskéen, siger han.

Bünyamin Simsek (V), der er rådmand for børn og unge i Aarhus Kommune, forklarer over for Berlingske, at idéen med det særlige undervisningstilbud er at ruste børnene og de unge til at gennemskue ekstremistisk propaganda, fordi kommunen er "i dyb konkurrence med de ekstremistiske grupper med hensyn til at få fat i de unge".

Frygten for terror og ekstremismens fremtog i Danmark har allerede betydet, at mere end 150 skoleklasser i kommunen på 9. og 10. klassetrin samt i gymnasiet er blevet præsenteret for scenarier, dilemmaer og diskussioner om radikaliseringens væsen, terrorisme og demokratiske værdier.

Ifølge Berlingske bakkes den aarhusianske idé op af Mehdi Mozaffari, professor emeritus ved Aarhus Universitet, mens lektor Kirstine Sinclair fra Center for Mellemøststudier ved Syddansk Universitet er skeptisk og advarer imod, at man i antiradikaliseringens navn ser spøgelser, der ikke er der.