Minister kritiserer populært taxakoncept: Uber er ulovlig

Det populære amerikanske taxakoncept Uber er på den gale side af den danske lovgivning

Sådan lyder meldingen fra transportminister Magnus Heunicke  efter et samråd i Transportudvalget torsdag, hvor udvalgets medlemmer havde bedt ministeren om at tage stilling til taxakonceptet, der kom til Danmark i november sidste år.

- Samkørsel er jo lovligt og delebiler er fint, men Ubers koncept virker - i forhold til hvad jeg kender til det - som noget, der er på den anden side af, hvad vi kan tillade i Danmark, siger Magnus Heunicke.

På dagen, hvor Uber blev lanceret i Danmark (19. november 2014), meldte Trafikstyrelsen tjenesten til politiet. Trafikstyrelsen ønsker at få undersøgt tjenesten, der allerede er forbudt i byer som Barcelona, Berlin og Bruxelles, for, om der er tale om egentlig taxakørsel.

Uber tilbyder to tjenester via en app til mobilen. Den ene er en slags limousineservice, hvor kunderne bliver hentet i store luksusbiler til en pris, der ligger lidt over den normale taxapris.

Den anden, og den mest kontroversielle, er Uber Pop, hvor private bilejere kan hyres til en tur, hvor kunden skal betale for kørslen. Og det er særligt den ordning, som Magnus Heunicke er imod.

- I gamle dage skulle man ud med tommelfingeren for at få et lift. I dag kan man klare det med en app. Og det synes jeg sådan set er fint, problemet er bare, hvis det underminerer almindelige løn- og arbejdsvilkår, og hvis det reelt bare bliver taxaer, hvor der ikke er nogen forbrugersikkerhed. Så må vi konstatere, at det er uden for den danske lov, siger Magnus Heunicke og understreger at han forsat afventer, hvad politiet når frem til.

Venstre tilfreds med transportministerens svar

Hos Venstre havde transportordfører Kristian Pihl Lorentzen forud for samrådet efterlyst klare svar fra ministeren om, hvor grænsen mellem samkørsel og delebilsordninger går i forhold til, hvad der kan karakteriseres som erhvervsmæssig befordring.

Han var efter samrådet tilfreds med de svar, som Magnus Heunicke gav:

- Det står jo nu klart, at det, som Uber har gang i, det er erhvervsmæssig personbefordring, fordi der er nogen, der sætter sig ned og opfinder en app - som godt nok har til formål at få folk til at transportere sig lettere og billigere rundt - men som der også er nogen, der tjener på, og derfor er det erhvervsmæssig personbefordring og omfattet af taxaloven, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Transportudvalget vil nu se på, hvordan man skabere klarere rammer for, hvad der går ind under dele- og samkørselsordninger, og hvad der er erhvervsmæssig befordring.

Uber har en anslået markedsværdi på 100 milliarder kroner.