Farvel til registreringsafgiften, goddag til en ny Opel

Hvilken bil kører du? Og hvilken bil ville du helst køre?

Der er to spørgsmål, der sjældent har samme svar. I hvert fald ikke i Danmark.

For mig er svarene: Jeg kører en Mitsubishi Galant fra 2000, der helt sikkert har tjent mig loyalt, men også er ved at være lidt udtjent.

Hvis ikke det var for økonomien, ville jeg køre en Opel Insigna. Og hvis jeg selv skal vælge er det en motorstørrelse 2.0, såmænd.

Som dansker er det ikke er mærkeligt, hvis du synes, det er svært at få drømmen om en bil til at gå hånd i hånd med et faktisk bilkøb.

Vi har nemlig en registreringsafgift, der betyder, at du hos forhandleren betaler mere end det dobbelte af, hvad en bil koster hos forhandleren.

Det betyder, at hvis jeg skulle overgive mig til at bruge en stor del af vores families budget på en ny bil, så betaler jeg først og fremmest til staten, dernæst til de rare tyske fabrikanter, der har lavet bilen. Og det holder ikke, synes jeg.

Lad os for en god ordens skyld lige tage tallene: I Danmark er registreringsafgiften 105 pct. af bilens værdi op til 80.500 kr. og 180 pct. af resten.

En bil, som i dag koster 420.000 kroner, kunne koste 220.000 kroner med moms og alle de andre afgifter. Altså alene ved at droppe registreringsafgiften.

For mig at se er registreringsafgiften urimelig på flere forskellige plan. Dels er det en årsag til, at danskerne kører mindre og mindre sikre biler. Én af de ting, der er mest belagt med afgifter, er sikkerhedsudstyr, ironisk nok.

Det er på tide at fjerne registreringsafgiften. Og i modsætning til, hvad mange tror, kan vi gøre det uden at sætte velfærden over styr.

Selv om danskerne betaler rigtig mange penge til statskassen alene for at eje og køre en bil, vil det ikke koste ret meget at afskaffe den, og så vil det måske gøre det lettere for danskerne at give ét svar på de to spørgsmål, jeg stillede lige før.