Vognmænd snyder: Derfor kan det betale sig

TV 2 kunne i går afsløre, at svindel med køre- og hviletidsreglerne er et udbredt problem i vognmandsbranchen. Ved at sætte en magnet på gearkassen, bliver lastbilens kontrolapparat nemlig sat ud af funktion, og på den måde kan chaufføren køre uden at overholde køre- og hviletidsbestemmelserne.

I dag kan TV 2 fortælle, at det på grund af en EU-dom siden 1. januar 2014 er blevet billigere at bryde køre- og hviletidsreglerne ved hjælp af en magnet. 6000 kroner billigere, da bødestørrelsen er blevet sat ned fra 30.000 kr. til 24.000 kroner. 

Samtidig kan det bedre betale sig at køre med magnet og bryde reglerne - end at køre uden magnet og bryde reglerne.

- Det er jo helt forkert, at man gør det på den måde. Det skal selvfølgelig straffes meget hårdere, man skal jo ikke kunne spekulere i at sætte en magnet på, lyder det Henning Hyllested, der er transportordfører fra Enhedslistens.

På samme måde lyder det fra Venstres ditto:

- Det er ikke så klogt. Vi skal nærmere den anden vej, og det vil vi bede justitsministeren kigge på. Det skal virkelig kunne mærkes, når man bliver taget i bevidst snyd. Man kunne kalde det her for landevejsrøveri, siger Kristian Phil Lorentzen.

Magnet gjorde lovbrud billigere

Et aktuelt eksempel viser, at det kan betale sig at køre med en magnet på gearkassen. Således fik en chauffør fra Tyrkiet en bøde på 24.000 kroner, da han blev stoppet på motorvejen ved Køge i Danmark, fordi han havde en magnet på gearkassen og havde brudt køre- og hviletidsreglerne.

Hvis han kun havde overtrådt køre- og hviletidsbestemmelserne – og ikke havde kørt med en magnet – havde bøden været 80.000 kroner.

Justitsminister Karen Hækkerup (S) siger i en kommentar til TV 2:

- Rigspolitiet og Rigsadvokaten er i fuld gang med at undersøge, om sanktionerne over for vognmænd bør skærpes, og jeg vil selvfølgelig se positivt på det udspil, når det er klar.