V om "dødsensfarlig snyd": Indsæt transportpoliti

Det er nødvendigt at reagere på den snyd, der foregår i transportbranchen. Det mener trafikordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, der foreslår et transportpoliti. Det gør han efter TV 2's afsløring af, hvordan en vognmand tvinger sine chauffører til at køre med en magnet i lastbilen. Den magnet kan omgå køre- hviletidsreglerne, så chaufførerne ikke tvinges til den pause, der er et lovkrav.

Ovenpå afsløringerne er det derfor nu nødvendigt at indføre et transportpoliti.

- Det er, fordi politiet har knappe ressourcer. Godt nok har vi et tungtvognspoliti, der tager sig af kontroller, men jeg er ikke i tvivl om, at det er langt fra effektivt nok, og der skal vi skele til Tyskland, hvor man for mange år siden oprettede et særligt BRG-korps, der har til opgave specielt at fokusere på at godstransport og kørsel med tunge køretøjer foregår efter reglerne, siger han til TV 2:

- Det kunne være tidligere chauffører og tidligere vognmænd, som indgår her. Vi behøver ikke at bruge politiressourcer. Selvfølgelig skal man engang i mellem styrke sådan nogle patruljer med politifolk, der kan lave ordenshåndhævelse.

Det tyske eksempel var noget, som Venstre ifølge Kristian Pihl Lorentzen arbejdede på, da partiet sidst var i regering.

- I sidste del af vores regeringsperiode arbejdede vi med et konkret forslag sammen med transportbranchen netop for at få styrket kontrollen, og det er alle enige om, at vi er nødt til at gøre for at få en fair konkurrence, men ikke mindst for at sikre at vi kan færdes trygt på vores veje. Det kan sådan et BAG oprettes uden at bruge ekstra ressourcer, fordi rigtig mange udenlandske lastbiler glemmer at betale vejskat i dag, og sådan et BAG-korps kunne være med til at sikre at alle – herunder de udenlandske chauffører – husker at betale deres skat på de danske veje.

At disse magneter gør, at chaufførerne nu kan køre i 12 timer, er nemlig så slemt, at det sætter livet på spil for danskerne på vejene.

- Det bliver vi nødt til at handle på. Der er ingen tvivl om, at det er dybt forkasteligt, at man med fuldt overlæg monterer magneter for at sætte køre- og hvilereglerne ud af kraft. For det første er det konkurrenceforvridende, fordi man snyder på vægten i forhold til kollegaerne, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Det værste er, at det er dødsensfarligt. Der er ingen tvivl om, at træthed også er noget, der overmander lastbilchauffører, og når man kører galt med en lastbil, så går det virkelig galt. Blandt andet når man kører op bag en række af personbiler. Så det er dybt forkasteligt, og vi er nødt til at både at styrke kontrollen, så der er meget stor risiko for at blive afsløret, men hammeren skal også falde meget hårdt, når man så bliver afsløret, og det er klækkelige bøder og måske i sidste instans inddragelse af tilladelsen til at køre med gods. 

Magneterne er udbredte i en branche, hvor der snydes, indrømmer direktør i Børge Ernø Transport, Jan Ernø. Du kan se hele konfrontationen med direktøren her.